Studentenvakbondsverkiezingen

Traditiegetrouw liften de verkiezingen van de DSR, de ledenraad van de VSSD, mee met de andere verkiezingen. De DSR (Delftse Studentenraad) is het interne ‘parlement’ van de studentenvakbond en vergadert eens in de zes weken.

Vorig jaar deden slechts twee partijen mee, Aag en Oras. Dit keer komt Don Quichotte weer met een lijst, de partij die het vorig jaar even liet afweten. VSSD-bestuurder Ferdinand van Melle is lijsttrekker van Don Quichotte. Op de lijst staan ook VSSD-bestuursleden die oorspronkelijk bij Aag en Oras vandaan komen.

,,Het idee achter Don Quichotte is dat de mensen erin uit de VSSD zelf voortkomen en niet uit een van de partijen die in de studentenraden actief zijn”, zegt Van Melle. ,,Het gaat dus meer om de personen dan om de standpunten.”

Dat dubbelfuncties in de DSR tot de mogelijkheden behoren, bewijst Debbie Bruinsma, die zowel voor de DSR als voor de universitaire studentenraad de kar trekt. ,,Het is handig als je van meerdere dingen wat weet”, meent Bruinsma. Voor specifieke DSR-zaken moet zij echter naar anderen verwijzen, net als haar collega Merijn Neeleman, DSR-lijsttrekker namens Oras. ,,Ik ben nog niet zo ingewerkt”, zegt Neeleman, die afgelopen jaar voorzitter was van de SVR, het overlegorgaan van de studieverenigingen. ,,Maar uit mijn huidige activiteiten mag toch blijken dat ik geïnteresseerd ben in de zaken waar de VSSD zich mee bezig houdt.”

En dat is toch de bottom-line: bij de DSR-verkiezingen gaat het om het verzamelen van mensen die zich voor de VSSD willen inzitten. De drie partijen voeren dan ook geen campagne en hopen vooral op een hoge opkomst.