De eerste twee weken van januari vindt in het Noordhollandse Bergen traditiegetrouw een invasie plaats van studenten. Leden van het Nederlands Studenten Orkest (NSO) bereiden zich daar namelijk voor op een tournee langs de grote concertpodia.
Dit jaar staan werken op het programma van Hector Berlioz, Willem Jeths en Gustav Holst.
Het dorp Bergen heeft deze eeuw veel aantrekkingskracht uitgeoefend op kunstenaars. Gezien de rustieke ligging vlakbij de duinen wekt dat geen verbazing. Voor de studenten die meedoen aan het NSO lijkt het dan ook, op veilige afstand van stedelijke verleidingen, een perfecte locatie om te repeteren.
Ieder jaar weer komen ze er in de eerste helft van januari in de plaatselijke Petrus en Pauluskerk samen. In de voorafgaande maanden oktober en november selecteert de dirigent de orkestleden door middel van audities. En eind november vindt een repetitieweekend plaats, dat tegelijk dient als een kennismaking.
Gezien de korte voorbereidingstijd mag het opmerkelijk heten dat het NSO bij publiek en critici zo’n goede reputatie geniet. Volgens de landelijke pers valt de artistieke kwaliteit zelfs te vergelijken met dat van de professionele regionale symfonie-orkesten. Dat komt niet alleen door de strenge selectie van de studentmusici maar ook door het gerenommeerde niveau van de dirigent.
Dit jaar staat het NSO onder leiding van Roland Kieft die het stokje in 1987 en 1993 ook al in handen had. Hij genoot zijn opleiding aan het Utrechts conservatorium en was onder andere assistent van Edo de Waart. Op het ogenblik is hij een veelgevraagd gastdirigent die met vrijwel alle grote Nederlandse orkesten heeft samengewerkt.
Als solist treedt de 21-jarige pianist Folke Nauta op. Hij geldt als een groot talent en heeft al verschillende concoursen gewonnen. Zo won hij recentelijk de eerste prijs alsmede de persprijs op het Scheveningen Internationale Muziekconcours 1994.
Zoals ieder jaar wordt er voor het NSO een speciale opdrachtcompositie geschreven. Dimaal is de eer te beurt gevallen aan Willem Jeths. Deze veelzijdige musicus heeft een opleiding gevolgd aan het Utrechts conservatorium en muziekwetenschap in Amsterdam gestudeerd. Ook werkte hij als pianist, ondermeer in theatervoorstellingen van Paul Haenen.
De overige twee stukken die op het programma staan zijn van Hetcor Berlioz en Gustav Holst. Van eerstgenoemde wordt de ouverture ‘Le Corsaire’ (1851-52) uitgevoerd. De titel is waarschijnlijk ontleend aan een verhaal van Fenimore Cooper, één van zijn favoriete auteurs. Het muziekstuk geeft een beeld van de indrukken die Berlioz had van de zee.
Van de componist Gustav Holst brengt het NSO de suite ‘The Planets’ (1914-17). Hij was gefascineerd door astrologie en wilde met dit stuk een muzikale uitdrukking geven aan de verschillende ‘karakters’ van de planeten. Reeds bij de première was het stuk uniek in zijn genre en als we het persbericht mogen geloven, is het dat nog steeds.
Het NSO treedt o.a. do. 15 jan. op in De Doelen (Rotterdam), wo. 23 jan. in Vredenburg (Utrecht) en za. 21 jan. in de Dr. Anton Philipszaal (Den Haag).
De eerste twee weken van januari vindt in het Noordhollandse Bergen traditiegetrouw een invasie plaats van studenten. Leden van het Nederlands Studenten Orkest (NSO) bereiden zich daar namelijk voor op een tournee langs de grote concertpodia. Dit jaar staan werken op het programma van Hector Berlioz, Willem Jeths en Gustav Holst.
Het dorp Bergen heeft deze eeuw veel aantrekkingskracht uitgeoefend op kunstenaars. Gezien de rustieke ligging vlakbij de duinen wekt dat geen verbazing. Voor de studenten die meedoen aan het NSO lijkt het dan ook, op veilige afstand van stedelijke verleidingen, een perfecte locatie om te repeteren.
Ieder jaar weer komen ze er in de eerste helft van januari in de plaatselijke Petrus en Pauluskerk samen. In de voorafgaande maanden oktober en november selecteert de dirigent de orkestleden door middel van audities. En eind november vindt een repetitieweekend plaats, dat tegelijk dient als een kennismaking.
Gezien de korte voorbereidingstijd mag het opmerkelijk heten dat het NSO bij publiek en critici zo’n goede reputatie geniet. Volgens de landelijke pers valt de artistieke kwaliteit zelfs te vergelijken met dat van de professionele regionale symfonie-orkesten. Dat komt niet alleen door de strenge selectie van de studentmusici maar ook door het gerenommeerde niveau van de dirigent.
Dit jaar staat het NSO onder leiding van Roland Kieft die het stokje in 1987 en 1993 ook al in handen had. Hij genoot zijn opleiding aan het Utrechts conservatorium en was onder andere assistent van Edo de Waart. Op het ogenblik is hij een veelgevraagd gastdirigent die met vrijwel alle grote Nederlandse orkesten heeft samengewerkt.
Als solist treedt de 21-jarige pianist Folke Nauta op. Hij geldt als een groot talent en heeft al verschillende concoursen gewonnen. Zo won hij recentelijk de eerste prijs alsmede de persprijs op het Scheveningen Internationale Muziekconcours 1994.
Zoals ieder jaar wordt er voor het NSO een speciale opdrachtcompositie geschreven. Dimaal is de eer te beurt gevallen aan Willem Jeths. Deze veelzijdige musicus heeft een opleiding gevolgd aan het Utrechts conservatorium en muziekwetenschap in Amsterdam gestudeerd. Ook werkte hij als pianist, ondermeer in theatervoorstellingen van Paul Haenen.
De overige twee stukken die op het programma staan zijn van Hetcor Berlioz en Gustav Holst. Van eerstgenoemde wordt de ouverture ‘Le Corsaire’ (1851-52) uitgevoerd. De titel is waarschijnlijk ontleend aan een verhaal van Fenimore Cooper, één van zijn favoriete auteurs. Het muziekstuk geeft een beeld van de indrukken die Berlioz had van de zee.
Van de componist Gustav Holst brengt het NSO de suite ‘The Planets’ (1914-17). Hij was gefascineerd door astrologie en wilde met dit stuk een muzikale uitdrukking geven aan de verschillende ‘karakters’ van de planeten. Reeds bij de première was het stuk uniek in zijn genre en als we het persbericht mogen geloven, is het dat nog steeds.
Het NSO treedt o.a. do. 15 jan. op in De Doelen (Rotterdam), wo. 23 jan. in Vredenburg (Utrecht) en za. 21 jan. in de Dr. Anton Philipszaal (Den Haag).
Comments are closed.