Studentenbolwerk

’t Bolwerk aan de Rotterdamse Oude Haven. The place to be voor eerstejaars uit Delft en Rotterdam, maar ik voel de aantrekkingskracht niet. Te vroeg, bedenk ik. ,,Of te laat”, grijnst mijn droomman, die zich mijn eerstejaarsagenda verstoft in de kast herinnert.

We eten mislukte tortilla’s bij Popocatepetl aan de kade en worden rozig van marguerita’s. De ramen van Het Bolwerk zijn beslagen. Ik wil terug. ,,We maken onze eigen steamy windows”, zwijmelt mijn ridder. ,,Later”, beloof ik en trek hem mee naar de bedwelmende stampvolle ruimte.

Ik voel me achttien en dans op commerciële hitparadekrakers. Studenten kijken me geschrokken aan, verdwaalde gouden tanden deinen mee met mijn wiegende heupen. Mijn date begrijpt mijn bui niet en wil naar La Pacha. Ik voel me niet hip en vraag om een biertje.

Studentenjongens in versleten ribbroeken vragen naar mijn naam en kamer. Ik mis mijn man in Bikkemberg. Ik geef mijn biertje aan het corduroy en dring snakkend naar een wodka voor bij de garderobe. Mijn ridder wacht buiten bij de taxi. ,,La Pacha”, zegt hij. Ik zak glimlachend tegen hem aan op de achterbank. Tegen de ramen verschijnt een vochtige waas.

Naam:’t Bolwerk

Waar:Geldersekade 1c, Rotterdam

Wanneer:donderdag-, vrijdag- en zaterdagavond als je wilt dansen in de studentenmassa

Wanneer niet:diezelfde avonden als je liever rustig een biertje drinkt. Rond borreltijd is het er altijd rustig toeven.

Wat:bier en olijven

Wat niet:de wijn liever laten staan.

Hoeveel:standaard kroegprijzen voor een biertje, zelfs geen entree op dansavonden.

Locatie:*****

Publiek:***

Bediening:**

Muziek:***

Nikka’s eindoordeel:***

Vijf uur en het regent. Olijven, slechte rode wijn en mijn droomman op het stoeltje tegenover. ,,We vergeten de wereld”, zegt hij. ,,De zon schijnt”, zeg ik. Hij pakt mijn hand en we dansen salsa. De barman kijkt met scheven ogen over zijn tap. Vijftigers zijn verzonken in hun Volkskrant.

Naam:’t Bolwerk

Waar:Geldersekade 1c, Rotterdam

Wat:bier en olijven

Wat niet:de wijn liever laten staan.

Locatie:*****

Publiek:***