Kort

Studenten willen koraalrif redden

Vier Delftse studenten van de TBM-minor international entrepreneurship and development zijn een crowdfunding gestart om 500 vierkante meter afgestorven of beschadigd koraalrif bij het Indonesische eiland Lombok te kunnen herstellen. Alexandru Bobe, Joppe Roorda, Tadé Whenu en Xavier Hubbelmeijer hebben 5000 euro nodig voor de aanschaf van vier ‘rifaquaria’ waarin ze koraalriffen kunnen kweken in een volledig gecontroleerd klimaat.

Tadé Whenu, Xavier Hubbelmeijer, Joppe Roorda en Alexandru Bobe (v.l.n.r.). (Foto: Kim Pham)

Daarbij zullen de studenten onder meer gebruik maken van de techniek van micro-fragmenteren, waarbij het koraal met een speciaal soort kettingzaagje in kleine ‘poliepen’ wordt geknipt. Deze techniek stimuleert weefselgroei zodanig dat het koraal tot wel vijftig keer zo snel terug kan groeien. De studenten willen er met een andere techniek, zogenoemde ‘geassisteerde evolutie’, voor zorgen dat de koraalriffen hogere temperaturen en zuurgraden in de wereldwijde zeeën aankunnen. Nadat de koralen in de tanks voldoende zijn gegroeid, kunnen ze worden uitgezet in zee, waar ze verder kunnen groeien.

In een e-mail beschrijft Tadé indringend het belang van het beschermen van koraalriffen.  “Door het uitsterven van het koraalrif loopt 25 procent van al het leven in de zee het risico te verdwijnen. Daarnaast zijn er tussen de 500 miljoen en 1 miljard mensen wereldwijd afhankelijk van het koraalrif voor inkomen, toerisme, voeding, medicatie en bescherming tegen extreme golven. Wij kunnen het ons niet veroorloven om het koraalrif te verliezen.”

Meer informatie vinden en bijdragen kan hier.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl