Studenten tegen numerus fixus bouwkunde

De tijdelijke instroombeperking bij bouwkunde is nog te weinig onderbouwd, vinden de centrale en facultaire studentenraden.Het collegebesluit om met ingang van volgend jaar de instroom bij bouwkunde te beperken, heeft de beide studentenraden overvallen.

De facultaire studentenraad en studievereniging Stylos laten nu al weten weinig in een numerus fixus te zien. Volgens de bouwkundestudenten lost hij de problemen van de faculteit niet op. Het docententekort bijvoorbeeld ontstaat door vergrijzing en een grotere aantrekkingskracht van het bedrijfsleven. Beter zou het zijn het huidige, zeer arbeidsintensieve, onderwijssysteem kritisch te bekijken.

Selectie op basis van eindexamencijfers lijkt de studenten geen goed idee. ,,Hoge cijfers op de middelbare school bieden lang niet altijd de garantie dat iemand ook een goede bouwkundig ingenieur kan worden. Bij bouwkunde zijn meer capaciteiten van belang dan die in het vwo zijn getest.”

Daarnaast vragen de studenten zich af wat de invloed van het studiehuis op de instroom zal worden. Scholieren met het voor de TU geschikte profiel Natuur en Techniek zullen waarschijnlijk eerder voor de ‘harde’ technische opleidingen aan de TU kiezen. Een numerus fixus zou dan niet eens meer nodig zijn.

Collegevoorzitter De Voogd benadrukt dat het college voorlopig niets meer doet dan de numerus fixus ‘zekerheidshalve’ bij de Informatie Beheer Groep melden. Dat moet voor 1 december gebeuren. ,,Daarna gaan we de numerus fixus onderbouwen en preciseren.” De Voogd ziet de maatregel vooral als ‘een steun in de rug’ van de facultaire medewerkers.

Het collegebesluit om met ingang van volgend jaar de instroom bij bouwkunde te beperken, heeft de beide studentenraden overvallen. ,,Het college van bestuur heeft wederom voor veel consternatie gezorgd, ditmaal door het voorstel voor een tijdelijke numerus fixus voor bouwkunde. Hierop is, heel begrijpelijk, door veel medewerkers en studenten van Bouwkunde met veel emotie gereageerd”, aldus de centrale studentenraad in een schriftelijke verklaring. Hoewel de procedure ‘absoluut niet door de beugel kan’ volgens de studentenraad, is de inhoud van het voorgenomen besluit belangrijker. Op dit moment kan de raad daar nog geen oordeel over vellen, omdat de precieze argumentatie ontbreekt.