‘Studenten pikken geen banen in’

Het is onzin dat studenten het werk van lager opgeleide jongeren inpikken, vindt minister Hermans van Onderwijs. Maatregelen zijn dus niet nodig.

Bijverdienen

Het zou mooi zijn als studenten allemaal een bijbaan vinden die in het verlengde van hun studie ligt, maar dat is nu eenmaal niet mogelijk, vindt Hermans. En omdat het noodzakelijk is dat ze wat bijverdienen, moeten ze de vrijheid houden om zelf een baantje uit te zoeken.

De minister reageert hiermee op vragen van Kamerleden van het CDA, D66 en de PvdA. Zij maakten zich zorgen over een recent rapport van het Rotterdamse onderzoeksinstituut Risbo. Daarin staat dat studenten zo’n 55.000 banen in de detailhandel en horeca bezet houden, die ook door werklozen met alleen mavo of voorbereidend beroepsonderwijs kunnen worden gedaan.

Hermans legt er andere onderzoeken naast, van het Centraal Planbureau en de Stichting voor Economisch Onderzoek. Daaruit blijkt dat studenten niet in plaats van laaggeschoolde jongeren worden aangenomen. Veel werkgevers kiezen voor herintredende vrouwen of scholieren, als ze voor de betreffende banen geen studenten meer vinden.

De studenten krijgen de voorkeur, weet Hermans, omdat zij in de ogen van werkgevers flexibel zijn, sociaal, en makkelijk in te werken. Daar komt bij dat ze vaak oproep- of uitzendwerk doen, voor minder dan twaalf uur per week. Het is moeilijk daar echte banen van te maken, die werklozen uit de brand kunnen helpen. (HOP/IdV)

Bijverdienen