Studenten krijgen toch geld terug bij vertraging

Studenten worden toch niet uitgesloten van de geldterugregeling bij treinvertragingen.Studenten kunnen nu 2,27 euro per dag vorderen bij een vertraging vanaf een halfuur, en 4,54 euro als ze meer dan een uur te laat aankomen.

Dat heeft de bewindsman geweten. Studentenbonden Iso en Lsvb vonden dat hun achterban op deze manier zou worden behandeld als tweederangsreizigers. Met dat standpunt kregen de studentenbonden een meerderheid achter zich in de Tweede Kamer. De Kamer vindt het bovendien een verkeerd signaal aan de spoorwegen.

In een brief aan de Kamer krabbelt Hermans nu terug. Hij had gedacht dat schrappen van de regeling weinig effect zou hebben, omdat de dienstverlening door de NS ,,de komende jaren zal verbeteren”. De protesten hebben de minister op een ander spoor gezet. Om de regeling te handhaven legt hij nu jaarlijks 400 duizend euro extra op tafel.

,,Slim van de minister dat hij het snel heeft opgelost”, vindt Lsvb-voorzitter Sofie Joosse. ,,Het was ook te gek voor woorden.” (HOP/PH)

Studenten kunnen nu 2,27 euro per dag vorderen bij een vertraging vanaf een halfuur, en 4,54 euro als ze meer dan een uur te laat aankomen. Hermans wilde die regeling per 1 januari voor de OV-studentenkaart schrappen. Op een jaarlijks bedrag van ruim vierhonderd miljoen euro scheelde dat vijf ton.