Strippen

In het nieuwe gebouw aan de Landbergstraat vindt op 14 juni het IO-festival plaats. De kaartverkoop start op 16 mei, programmeur Danny Sutjahjo licht alvast een tipje van de sluier op: ,,Dj’s Roog en Nubian en de bands Stuurbaard bakkebaard, Neuk! en Peplab.’

‘ Maar een feest is geen feest zonder een thema.

‘Een bandje en een verleidende surprise act‘, aldus de aankondiging van de organisatie vóór de bekendmaking van het festivalthema. Dat deed vermoeden dat in de lunchpauze afgelopen maandag een stripper uit een slagroomtaart zou springen. In de hal wachtten enkele tientallen studenten op een Chippendale of een rondborstige vrouw gehuld in reetveter.

Maar wie om zich heen keek, zag slechts roestvrijstalen tafels met bankschroeven. Geen slagroomtaart te bekennen. ,,We hebben de stripper vanochtend aan de lijn gehad. Ze is ziek”, verontschuldigde de organisatie zich. Bovendien bleek de gebouwbeheerder geen voorstander van een stevige strip-act.

Lange tijd leek het er dan ook op dat de drummer van bandje the Napoleons zich als enige van kledingstukken zou ontdoen. Het colbert werd na de eerste tonen over de stoel gehangen, de stropdas volgde even later en tot slot ontdeed de man zich van het overhemd. Maar een t-shirt belette het zicht op een stevige bierpens.

Dus besloot de organisatie zelf maar het thema uit te beelden. ,,Het thema van dit jaar is… inkijk”, klonk het door de speaker. ,,De festivalorganisatie zal nu een poging doen het thema uit te beelden.” Acht lieden in overalls positioneerden zich voor de band en keken schuchter naar elkaar.

Kort daarna werd de eerste overall losgeknoopt. Een ruitjesblouse zag het daglicht. Een tweede overall zakte tot op de heupen, met als resultaat een paarse coltrui. Hoogtepunt van de strip-act werd een ontblote schouder van een meisje wier bh-bandje twijfelde of het naar de bovenarm zou afzakken.

Dinsdagmiddag kreeg de organisatie een herkansing. Voor de aula verzamelden zich in de lunchpauze dezelfde overalls naast hetzelfde bandje. Maar bij tien graden Celsius en een frisse noordwestenwind kon van een strip-act geen sprake zijn.

In het nieuwe gebouw aan de Landbergstraat vindt op 14 juni het IO-festival plaats. De kaartverkoop start op 16 mei, programmeur Danny Sutjahjo licht alvast een tipje van de sluier op: ,,Dj’s Roog en Nubian en de bands Stuurbaard bakkebaard, Neuk! en Peplab.” Maar een feest is geen feest zonder een thema.