Studentenleven
Brief aan Kamerleden

Stip en Oras voeren opnieuw actie voor meer gedeelde studentenhuisvesting

Studentenorganisaties roepen de landelijke politiek op om het aantal studentenkamers flink uit te breiden. Ook pleiten ze voor meer gedeelde studentenwoningen.

Lisanne Fung Fen Chung en Jozua Heule (vooraan, tweede en derde van rechts) overhandigen ‘de brief’ aan Kamerleden. (Foto: Oras/Stip)

Dinsdag overhandigden studentenraadspartij Oras, gemeenteraadspartij Stip en de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) hierover een brief aan Kamerleden van de commissie Hoger Onderwijs en Binnenlandse Zaken.

In de brief, die zij in december al verstuurden naar de fractievoorzitters van de landelijke partijen, vragen ze het aantal studentenkamers voor 2030 uit te breiden met 60 duizend betaalbare studentenwoningen. Daarvan zou tenminste de helft uit onzelfstandige woonruimte – kamers in studentenhuizen met gedeelde voorzieningen als een badkamer, woonkamer en keuken – moeten bestaan.

Studio’s
Uit onderzoek blijkt dat samenwonen een positieve invloed heeft op het welzijn van studenten. “En daarnaast is het een stuk voordeliger”, legt Oras-studentenraadslid Jozua Heule uit. “Je maakt efficiënter gebruik van de ruimte door het delen van keuken en sanitair.”

Toch schieten de studio’s de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond. Ook in Delft. “De bouw van deze zelfstandige woonruimtes is voor ontwikkelaars financieel aantrekkelijker”, weet Stip-raadslid Lisanne Fung Fen Chung. Zij kunnen voor studio’s meer huur vragen dan voor een studentenwoning met gedeelde voorzieningen.”

Jozua Heule (links) biedt 'de brief' aan. (Foto: Oras/Stip)

Om de bouw van gedeelde woonruimtes aantrekkelijker te maken, pleiten de briefschrijvers voor herintroductie van huurtoeslag voor onzelfstandige woonruimtes. Dit maakt het voor ontwikkelaars aantrekkelijker om een woning met gedeelde voorzieningen te bouwen.

Fung Fen Chung: “Voor een studio kan een student wel huurtoeslag aanvragen en voor een onzelfstandige kamer niet. De huurtoeslag garandeert dus de betaalbaarheid voor de student, terwijl de ontwikkelaar de maximale huurprijs vangt. Zonder enige vorm van huursubsidie voor onzelfstandige kamers zullen ontwikkelaars deze niet bouwen.”

Debat

De actie van de studentenorganisaties wierp direct vruchten af. Woensdag debatteerde de Tweede Kamer over huisvesting en vroeg Jan Paternotte (D66) aandacht voor onzelfstandige studentenhuisvesting en de huurtoeslag.

“Het is goed om te zien dat de Kamerleden ons signaal meteen hebben opgepakt”, zegt Fung Fen Chung. “We hopen dat ze scherp blijven op het belang van samenwonen en dat er op korte termijn iets gebeurt. Er wordt de komende jaren veel bijgebouwd en bij voorkeur niet alleen maar studio’s.”

De brief is een gezamenlijk initiatief van Oras, Stip en de LKvV en wordt gesteund door huurdersvereniging WijWonen, de Delftse Verenigingsraad (VeRa) en vastgoedontwikkelaar SHS Delft.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl