Studentenleven
Studentenhuizen

Studentenorganisaties vragen om meer gedeelde huisvesting

Studentenraadspartij Oras en gemeenteraadspartij Stip willen dat er meer gedeelde studentenhuisvesting wordt gebouwd. Dit schrijven zij in een brief aan alle fractievoorzitters van de landelijke partijen.

Students would rather live in a student house than a studio (Photo: Justyna Botor)

Samen met de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvV) hebben de Delftse studentenraadspartij Oras en de Delfste gemeenteraadspartij Stip de landelijke politici een brief gestuurd over het tekort aan studentenwoningen en over de gevolgen hiervan voor het welzijn van studenten. Om het welzijn te verbeteren, moeten er meer studentenkamers komen. Want, zo schrijven ze, de tijd die studenten in de trein zitten, kunnen ze niet gebruiken om een sociaal leven op te bouwen.

De briefschrijvers willen dat het aantal studentenkamers voor 2030 uitgebreid wordt met met 60 duizend betaalbare studentenwoningen. Op dit moment is er in Nederland een tekort van 24 duizend studentwoningen, blijkt uit onderzoek van kenniscentrum Kences. Zonder ingrijpen loopt dit volgens de briefschrijvers op tot een tekort van 57 duizend studentenkamers in 2030. Hiervoor baseren zij zich op de Landelijke monitor studentenhuisvesting 2023 van Kences.

Studentenhuizen

Daarnaast willen ze dat de helft van deze nieuwe kamers  onzelfstandig is, dus kamers in studentenhuizen met gedeelde voorzieningen als badkamer, woonkamer en keuken. In Delft zet Stip zich daarvoor in. “In Delft zien we bijvoorbeeld dat de gemeente en corporaties graag onzelfstandige studentenhuizen willen bouwen, maar landelijk beleid vormt telkens een groot obstakel voor de realisatie van gedeelde studentenkamers. De handen van de gemeente en de corporatie zijn gebonden”, aldus gemeenteraadslid Lisanne Fung Fen Chung in het persbericht bij de brief.

Ten slotte stellen ze voor om huurtoeslag voor onzelfstandige studentwoningen te introduceren. Op dit moment is het alleen mogelijk om huurtoeslag aan te vragen voor zelfstandige woonruimtes. De regel die de overheid daarvoor hanteert is dat de woonruimte een eigen keuken en eigen wc moet hebben. Vanaf 1 maart 2024 is het ook verplicht om een eigen douche of badkamer te hebben om in aanmerking te komen voor huurtoeslag.

’Het huidige beleid stimuleert inefficiënt bijbouwen. Doordat het enkel financieel aantrekkelijk is om zelfstandige eenheden te bouwen, gebruiken we kostbare ruimte voor het plaatsen van afzonderlijke voorzieningen in elke woning’, schrijven de organisaties in hun brief. Ook stellen ze dat het niet alleen gaat om nieuwbouw. Bij renovatie van studentencomplexen verdwijnen gedeelde woningen om plaats te maken voor studio’s.

Naast de Delftse organisaties hebben ook organisaties en partijen uit andere studentensteden als Groningen en Utrecht de brief ondertekend.

Nieuwsredacteur Bas Koppe

p.a.s.koppe@tudelft.nl