Sport

De eerste etappe van de Nederlandse Studenten Zeezeilrace op de Middelandse zee is succesvol verlopen voor de deelnemende TU-studenten. De lange afstandswedstrijd van Porte Ferrario naar Bastia werd maandag gedomineerd door twee ploegen van de Delftse zeilvereniging Leukotheia.

br />
Het winnende team, genaamd Maxerati, legde de afstand van zestig zeemijlen in minder dan 9,5 uur af. Een kwartier later arriveerde de tweede Delftse equipe: Barbarosa.

,,De strijd ging redelijk gelijk op”, vertelt Lotte Diephuis van de organisatie. ,,Tussen de eerste en de laatste boot die binnen kwam, zat maar twee uur tijdsverschil.”

Maar de eerste race kende ook vier uitvallers. ,,Die ploegen zijn al in het begin achterop geraakt en later in een storm terecht gekomen”, aldus Diephuis.

De korfballers van Paal Centraal waanden zich dit weekeinde ook in een storm. De TU-studenten werden in Hillegom met scheldkanonades ontvangen door het plaatselijke SDO. De provocaties hielpen de thuisploeg uiteindelijk wel: SDO versloeg Paal Centraal met 9-12.

,,Het was een gure wedstrijd”, aldus Micke Vrolijk, voorzitter van Paal Centraal. ,,Onze tegenstanders hadden al een slechte reputatie en die maakten ze waar. Ze scholden na iedere beslissing van de scheidsrechter, hun coach kwam zomaar het veld in rennen en één speler kreeg uiteindelijk zelfs een gele kaart. Dat gebeurt zelden in het korfbal.”

De TU-studenten speelden overigens één van hun laatste wedstrijden onder de vlag van korfbalvereniging Excelsior. Vanaf volgend jaar gaat Paal Centraal verder als een geheel zelfstandige vereniging. De club speelt haar thuiswedstrijden dan voortaan ook op het TU-sportcentrum.

De dames van handbalvereniging Torius kwamen dit weekeinde twee keer in actie in de InterUniversitaire Competitie. Ze rekenden gemakkelijk af met het Maastrichtse Manos: 17-6. Maar met die overwinning hadden ze hun kruit ook meteen verschoten. In de wedstrijd tegen Oktopus uit Eindhoven keek Torius na één helft al tegen een 2-10 achterstand aan. Een opleving van de Delftse speelsters in het tweede bedrijf maakte het verlies wat dragelijker, het duel eindigde in 9-12.

Ook het American Footballteam Delft Dragons moest weer een nederlaag slikken. Lange tijd ging de club aan de leiding tegen de Groningen Giants, maar in het slot van de wedstrijd stortte de verdediging van de Dragons in. ,,Vooral vanwege vermoeidheid”, aldus speler Kenny Darmadji. ,,We hadden namelijk te weinig spelers.”

De basketballers van Punch haalden vorige week al het kampioenschap binnen, maar in de thuiswedstrijd tegen Binnenland verzaakten ze niet. Punch won ruim, met 87-58. Als de Delftenaren volgende week ook Rotterdam Zuid verslaan, hebben ze alle zesentwintig competitiewedstrijden van dit seizoen met een overwinning afgesloten. (DR)

Tips? Mail naar Rijnvisdg@zonnet.nl

Tips? Mail naar Rijnvisdg@zonnet.nl