Sport

Vlak een Duitse tegenstander nooit uit, die wijsheid was het eerste herenteam van handbalvereniging Torius dit weekeinde even ontschoten. In de finale van hun eigen strandtoernooi bij Hoek van Holland werden de TU-studenten vrij eenvoudig opzij gezet door de universiteitsploeg van Keulen.

br />
Torius verloor beide helften van het finaleduel. ,,Even leek het er op dat we de laatste periode konden winnen. Dan hadden we tenminste nog een beslissende strafworpenserie afgedwongen, maar uiteindelijk lukte zelfs dat niet”, aldus clubvoorzitter Rob Groenouwe. De misstap van zijn team leek onnodig. Eerder in het toernooi zette Torius de Keulse formatie twee keer zonder al te veel moeite opzij. ,,Maar in de finale speelden de zenuwen op, daarnaast hadden we natuurlijk de nodige kopzorgen aan de organisatie van het evenement.”

De dames van Torius gingen al snel kopje onder in het sterke deelnemersveld van studentenploegen uit Nederland, België en Duitsland. Na de poulewedstrijden op zaterdag zochten ze hun heil in de verliezersronde van toernooi.

Ook de TU-afvaardiging op de wereldkampioenschappen zeilen voor ‘Laser 2’-boten in Ierland speelde vorige week geen hoofdrol in het eindklassement. Maar de studenten Age Fluitman (bouwkunde) en Benno Beimers (civiele techniek) zagen hun krachtmeting met de wereldtop dan ook vooral als een leerzame ervaring. ,,Op de boot waren we steeds bezig om tactieken te bedenken waarmee we de toppers zo lang mogelijk konden bijhouden”, vertelde Fluitman na zijn thuiskomst. ,,We stuurden bijvoorbeeld naar plekken op het water waar weinig mogelijk stroming stond, of we zorgden dat we vlak achter een andere boot zaten, zodat we van hun wind profiteerden.”

In de laatste twee etappes van het kampioenschap ontbraken de twee TU-studenten echter. ,,We hadden wat schade aan onze boot en we wisten ook niet zeker of we wel op tijd zouden zijn voor de ferry naar Hoek van Holland. Vandaar dat we aan het begin van de laatste dag alvast naar huis zijn gegaan.”

De dames van voetbalclub Ariston ’80 zijn in tegenstelling tot hun mannelijke collega’s die vorige week door een administratieve fout werden uitgeschakeld, nog steeds actief in het bekertoernooi. Zaterdag overweldigde de Delftse formatie Quick Boys DS2 met 9-1. Toch speelde er ook weer een klein schandaaltje binnen de club: de beoogde nieuwe trainer voor de dames, Hubert Kuijpers raakte in opspraak vanwege een column die vorig seizoen in het clubblad van zaalvoetbalvereniging Tutor onder zijn naam verscheen.

Hierin betitelde hij Ariston ’80 als een ‘harkerige scouting club’ en ‘de grootste bende eikels die ik in mijn leven heb gezien’.

Sommige leden van Ariston ’80 betwijfelen nu of Kuijpers nog wel als trainer bij hun club kan werken. Maar het bestuur van de vereniging heeft volgens Linda Voorspuij, secretaris en speelster van het dameselftal, geen onoverkomelijke problemen met de uitlatingen van Kuijpers. ,,Achteraf is het vervelend dat hij die column heeft geschreven, maar we moeten er als bestuur ook niet te zwaar aan tillen. De damesselectie wil hem graag als nieuwe trainer en waarschijnlijk komen we er ook wel uit met Kuijpers.”