Sport

‘Ariston ’80 viert feestje’, luidt de kop boven een krantenartikel in de Delftsche Courant waarin het behalen van het kampioenschap door de studentenvoetbalploeg wordt beschreven.

Iedereen wil trouwens naar de top. De zaalvoetballers van NGN bijvoorbeeld. Die spelen dezer dagen zelfs twee kampioenswedstrijden in de eerste klasse van de interne competitie van de TU. Als dat maar geen anticlimax wordt zoals dat gebeurde bij de jongens van Tutor 3. Die verloren maandagavond de bekerfinale van NBHW Boys, een stelletje zaalvoetballende aannemers, met 6-4. De vrouwen van Tutor eindigden in de competitie op de tweede plaats door een 5-1 zege op RKDEO en promoveren nu naar de hoofdklasse.

De hockeydames van DSHC beleefden zondag een anticlimax in het duel tegen Groningen. Tot tien seconden voor tijd hield de Delftse studentenploeg de stand op 0-0 tegen de noorderlingen, die tweede op de ranglijst staan en nog in de race zijn voor promotie naar de hoofdklasse. Op het allerlaatste moment werd er nog een strafcorner ingeslagen achter de Delftse keepster.

De mannen speelden volgens coach Maarten Reinking ‘een ouderwets mooie wedstrijd’. Dat gebeurde tegen Leonidas dat met 3-0 werd geklopt. Dat was ook de uitslag die de vrouwen van Dopie neerzetten tegen het altijd lastige Spirit. Doelpuntenmaaksters waren Margreet Boon, Noëlle Huygen en Yvette Hoefnagels. Met nog twee duels voor de boeg staat het team, dat enkele weken geleden al de kampioensvlag kon hijsen, op een doelsaldo van 96-8. De magische grens van 100 moet dus te halen zijn. Ander opvallend nieuws van het hockeyfront is dat Diederik Hoeufft, momenteel nog in dienst van het mannenteam van de Delftse eersteklasser Hudito, komend seizoen de heren van DSHC gaat coachen.

Ook in de meimaand staan er weer enkele fameuze roeiwedstrijden op het programma. Op de negende betreft dat de PE in ’t Lang, een landelijke wedstrijd die voor de achttiende maal door Proteus wordt georganiseerd. Er is alle reden om een kijkje te gaan nemen aan de Schie. ,,De PE in ’t Lang staat bekend om mooi weer, gezelligheid en veel roeiers”, meldt het persbericht. Volgens de organisatie gaat dat om zo’n zeshonderd man en vrouw uit heel Nederland. De lengte van de achtervolgingsrace is 4500 meter. Datis zo’n slordige 95.500 meter minder dan de minstens even vermaarde Ringvaart Regatta. Die wordt op 26 mei voor de vierentwintigste keer gehouden. ,,De Ringvaart is geen wedstrijdje meer, maar een evenement, een uitdaging, een waar spektakel”, aldus een artikel in Laga Nieuws. Vorig jaar deden er ruim honderd ploegen mee aan deze roeimarathon over honderd kilometer. Het ‘wereldrecord’ staat op naam van een dubbelacht van roeivereniging Beatrix die de tocht in 1997 in 6 uur, 7 minuten en 9 seconden aflegde. Het sociëteitsrecord werd vorig jaar door jaarclub Cobra scherp gezet op 6.52.40. Volgens Laga Nieuws is dat het resultaat van veel trainen, niet drinken en vroeg naar bed gaan.

Wie liever surfend dan roeiend over het water suist, kan terecht bij windsurfvereniging Plankenkoorts. Die houdt in mei een ‘open maand’. Beginners kunnen les krijgen op binnenwater, gevorderden worden meegenomen naar de zee voor een potje zoutwaterzeilen. Materiaal is aanwezig (info: Cilia, 2124566).

Ariston ’80 viert feestje’, luidt de kop boven een krantenartikel in de Delftsche Courant waarin het behalen van het kampioenschap door de studentenvoetbalploeg wordt beschreven. Het ‘feestje’ begon ’s middags rond kwart over vier op het veld van DVC en duurde tot pak ‘m beet een uur of kwart over vier in de nacht. Na de aanwezige voorraad bier en champagne ter plekke leeggespoten en leeggedronken te hebben, toog het gezelschap spelers en supporters naar de Oude Delft voor de inmiddels in kampioenskringen traditionele rondvaart door de Delftse grachten. ’s Avonds werden de feestelijkheden voortgezet op het sportcentrum, met behalve eten en drank ook veel muziek en dans. De volgens de DC ‘sloom ogende’ Ivo Lechner onderscheidde zich tijdens het kampioensduel tegen DVC – uitslag 4-0 – door het scoren van drie fraaie treffers. Ariston-coach Rick van Leeuwen, wiens haren kort na afloop verdacht veel naar champagne roken, beloofde dat zijn ploeg volgend jaar niet direct weer zal degraderen uit de vierde klasse. ,,We gaan meedraaien in de top.” Beloofd is beloofd.