SPLNTRS

Liefhebbers van wat meer avontuurlijke muziek kunnen op dezelfde avond naar de Koornbeurs. Vanaf 22.00 uur speelt daar de Noorse band Los Plantronics . Hun sound wordt omschreven als een combinatie van spaghettisurf, lo-fi mariachipunk en surfpunk-a-billy. Wie geen kaas van kan maken van deze cryptische termen, moet zich een geluid voorstellen dat de sfeer van een wilde, broeierige en vuile Mexicaanse hacienda oproept. Of gewoon gaan luisteren.

Uitslapen, thuis een beetje rondscharrelen of een strandwandeling maken. Veel meer doen we meestal niet op een zondagmiddag. Toch is er een goede reden om dat wel te doen: de culturele zondagen in Utrecht. Minimaal één keer per maand organiseren verschillende Utrechtse culturele instellingen samen een zondag vol spannende en gevarieerde kunst. Op 22 december is het weer zo ver. Nadat vorige keer de Utrechte popmuziek centraal stond, is het thema deze keer de vertelkunst. Onder het motto ‘Hij/zij% ieder z’n verhaal’ zal de Utrechtse binnenstad gonzen van de verhalen over mannen en vrouwen; ontroerende verhalen, muzikale verhalen, vertederende verhalen en humoristische verhalen. Eén van de meest bijzondere activiteiten is de verhalenroute langs zeven verschillende locaties in de Utrechtse binnenstad. Twintig studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht spelen korte verhalen vol genot, angst, afschuw en drama in bijvoorbeeld een kraakpand, een wasserette, de Dom, de kroeg of de rechtbank. Verder vinden op vijftien andere locaties voorstellingen van de verschillende verhalenvertellers plaats.

Het kan soms hard gaan. Binnen enkele jaren verwierf de band Green Lizard bekendheid op de Nederlandse podia en nu timmert de groep ook flink aan de weg op de internationale markt. In de Brusselse ICP studio’s werd het nieuwe album ‘Identity’ opgenomen, dat het buitenlandse publiek moet overtuigen. Hierop is de ontwikkeling die Green Lizard heeft doorgemaakt duidelijk te horen. Nog steeds is de groep een harde gitaarband, maar de hardcore stijl van weleer ontwikkelt zich steeds meer in de richting van popachtige songs. Op dit moment maakt Green Lizard samen met Soda P een uitgebreide toer door Nederland, waarbij ze op donderdag 12 december langs Delft komen. Om 21.00 uur in Speakers.