Splinters

Een van Hans Teeuwens grote voorbeelden is Lenny Bruce. Het Noordelijk Toneel maakte een toneelstuk over deze Amerikaanse komiek en voert dat op in Theater De Veste, zaterdag om 20.15 uur. De in 1925 geboren Amerikaan Bruce kreeg als stand-up comedian een sterrenstatus. Daar ging hij uiteindelijk in 1966 aan kapot. Het stand-up comedy werk in de voorstelling wordt óf door Raoul Heertje, óf door Hans Sibbel uitgevoerd.

Rotown in Rotterdam bestaat vijftien jaar, en dat gaan ze vieren. Dinsdag de 23ste beginnen de festiviteiten met een optreden van Ian Brown. Die was in een vorig leven de zanger van de Stone Roses, maar heeft zich sinds 1998 als ontpopt soloartiest. Woensdag de 24ste staan de Fucking DeWaele Brothers op het programma. Stephen en David de Waele komen uit België, waar zij van zich lieten horen als de frontmannen van Soulwax. Rotown heeft meer in petto ter viering van haar verjaardag; een en ander is te vinden op de website: www.rotown.nl/

En dan is er in Paard op Hol (Grote Marktstraat 10, Den Haag) nog Crime Jazz te beleven, en wel donderdag de 25ste. Crime Jazz is een maandelijks terugkerend programma waar dichters, schrijvers, rappers en muzikanten elkaar ontmoeten. Deze keer is de hoofdgast Kamal Symonette-Dixon, een Amerikaan bekend van de Apollo Poetry Slam-groep.

Het Nijmeegse Sunday Soul Ensemble mixt dance, jazz en lounge ter ondersteuning.

Ze blíjven goed bezig bij Studium Generale. Het ene na het andere interessante onderwerp passeert de revue. Eerst het postmodernisme, toen Markies de Sade, en nu elementaire deeltjes. Wie denkt dat de gemiddelde Delftse student met dat laatste onderwerp beter uit de voeten kan, zou wel eens bedrogen uit kunnen komen. De zoektocht naar het allerkleinste lijkt met al haar fantasmagorische schijnentiteiten meer op een queeste van Frodo de Hobbit dan op exacte wetenschap. Maandag om 20.15 uur bij Speakers.