splinters

Het lijkt misschien vreemd om naar begrafenismuziek te luisteren zonder dat er iemand dood is. Toch is het niet zo gek als je bedenkt dat veel grote componisten speciaal voor die gelegenheid hun mooiste composities schreven. Op vrijdag 6 december en op zaterdag 7 december speelt het Delfts Studenten Muziek Gezelschap Krashna Musika in respectievelijk Delft en Rotterdam een programma met vooral twintigste eeuwse begrafenismuziek . Van de Amerikaanse componist Charles Ives wordt ‘General William Booth Enters into Heaven’ uitgevoerd, waarmee hij op onvergetelijke wijze het gedicht van Vachel Lindsay heeft getoonzet. Van Leonard Bernstein, bekend van de muziek voor ‘Westside Story’ zijn de ‘Chichester Psalms’ te horen en van Igor Stravinsky het beroemde en nog altijd indrukwekkende ‘Le sacre du printemps’. Het concert in Delft vindt plaats in de Maria van Jessekerk aan de Burgwal en het concert in Rotterdam in de Prinsekerk aan de Schepenstraat. Beide concerten beginnen om 20.15 uur.

De theatergroep Golden Palace doet niets liever als vooroordelen ontkrachten. Zo laat de groep onder leiding van regisseuse Ingrid Kuijpers in de nieuwste hilarische voorstelling ‘Snowbirds’ zien dat ook krakerige oudjes nog heel avontuurlijk kunnen zijn en nog van alles willen. Inspiratie haalde Kuijpers uit de trend dat Amerikaanse ouderen steeds vaker hun huis verruilen voor een camper en wegtrekken. Omdat de bestemming vaak in het zonnige zuiden ligt, worden zij ook wel snowbirds genoemd. Snowbirds is

Veel Delftenaren musiceren, dansen en acteren er in hun vrije tijd flink op los. Voor de lol, maar ook om af en toe voor een publiek te staan. Aanstaande zondag 1 september tonen dertig Delftse amateurgroepen de vruchten van hun inspanningen op de Amateurkunstmanifestatie ‘Verwacht de amateur’ in Theater De Veste. De meest uiteenlopende kunstdisciplines, variërend van zang, moderne dans, rap en poppentheater, zijn op de manifestatie vertegenwoordigd. Je kunt er presentaties zien, je laten informeren over de mogelijkheden in Delft op het gebied van amateurkunst en je aanmelden voor het open podium. ‘Verwacht de amateur’ vindt plaats tussen 14.00 en 18.00 uur. Zie voor het programma: www.verwachtdeamateur.nl.