Spaceboxen laatste keer vertraagd

Na de zoveelste vertraging arriveren de spaceboxen over anderhalve week aan de Leeghwaterstraat. Het gaat aanvankelijk om slechts 33 boxen, de overige studentenwoningen komen in de weken daarna. Vanaf 4 november zullen de eerste spaceboxen bewoond zijn.

br />
Volgens studentenhuisvester Duwo is de oplevering deze keer uitgesteld omdat er nog niet genoeg prefab units geproduceerd zijn. Sinds begin september produceert Holland Composites Industrials in Lelystad tien van die woningen per week. Dat het bedrijf het vereiste aantal boxen nog niet afheeft komt volgens de producent door vertraging in de vergunningprocedure en het feit dat de brandweer de normen voor brandveiligheid nog moest bekijken. ,,De spaceboxen zijn een primeur, dan gaat het altijd iets langzamer”, aldus Bert du Toy van Hees, directeur van Holland Composites Industrials, dat de boxen in samenwerking met Duwo ontwikkelde.

Op het terrein waar de spaceboxen komen, staan inmiddels zo’n honderd containerwoningen, afkomstig uit Tsjechië. Deze zijn bijna klaar voor bewoning. De eerste helft van de bewoners tekent in de week van 27 oktober het huurcontract. Een week later volgen de overige bewoners.

Oorspronkelijk zouden de tijdelijke studentenwoningen half augustus al bewoond zijn. Door bezwaar van omwonenden verschoof de ingebruikname naar half oktober. In totaal wonen straks 234 buitenlandse MSc-studenten op het voormalig grasveldje achter Elektrotechniek. (CvB)