Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Solar Boat Team stapt over op waterstof

Het TU Delft Solar Boat Team is aan een naamsverandering toe. De elektrisch aangedreven trimaran krijgt energie uit waterstof in plaats van zonnecellen.

De Hydro Motion krijgt energie uit een brandstofcel van dertig kilowatt. (Illustratie: Delft Solar Boat Team)

De nieuwe naam is dan ook ‘Hydro Motion’ geworden, met een dertig kilowatt brandstofcel als powerhouse voor de elektrische aandrijving. De drie drijvers van de trimaran zijn uitgerust met draagvleugels (hydrofoils) die de boot bij voldoende snelheid uit het water tillen. Bij een gewicht van duizend kilo hebben de studenten de take-off speed bepaald op 22 kilometer per uur.

Bouwe Theijse en Simone Vis tijdens de ontwerppresentatie. (Foto: Delft Solar Boat Team)

Teammanager Simone Vis en projectmanager Bouwe Theijse verzorgden donderdagavond de ontwerppresentatie van het Solar Boat Team vanuit de TU Aula, uiteraard via video streaming. Vis lichtte de overstap naar waterstof toe met: “Veranderingen geven ons de kans om onszelf te ontwikkelen en om grenzen te verleggen. Daarom gaan wij in het TU Delft Solar Boat Team de challenge of change aan om te bewegen naar een groene toekomst.”

Nu het ontwerp is afgerond, volgt de bouw en daarna de tests. Deze zomer wil het team deelnemen aan Open Sea Class races in Monaco. De race vindt plaats op open zee en dus moet de boot bestand zijn tegen de flinke golven. Maar hij moet tevens licht genoeg zijn om op de draagvleugels uit het water te komen. De balans te vinden tussen die en vele andere tegenstrijdige eisen is de uitdaging voor de komende maanden.

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

j.w.wassink@tudelft.nl

Comments are closed.