Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Wetenschap

Slechte inspectie doet vliegtuigen crashen

TB-studente bestudeert Amerikaanse ongelukkenNienke ten Veen bestudeerde in Washington DC de relatie tussen vliegtuigonderhoud en vliegtuigongelukken.

Gisteren studeerde de studente Technische Bestuurskunde af op dit onderwerp. Delta zocht haar van tevoren op.

Opstap

Ze doet in Washington onderzoek op haar spaarcenten. Voor de National Transportation Safety Board onderzoekt Nienke ten Veen de relatie tussen vliegtuigonderhoud en de ongelukken van Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen. Hoewel de organisatie geen geld overheeft voor het onderzoek, is Ten Veen in haar nopjes met de opdracht. ,,Ik wilde perse een luchtvaartonderwerp omdat ik wilde uitvinden of mijn fascinatie voor werken in de luchtvaartindustrie ook in de werkelijkheid stand zou houden. Technische Bestuurskunde heeft echter nog nauwelijks luchtvaartonderwerpen, dus ik heb de opdracht zelf moeten organiseren.”

Gemakkelijk was de opdracht niet. Eerst moest ze zich door een berg ongevalsrapporten heen lezen. ,,Na een eerste schifting op trefwoorden heb ik nog zo’n vijfhonderd dossiers doorgelezen om te beoordelen of de oorzaak bij het onderhoud lag”, aldus Ten Veen.

Uiteindelijk gebruikte ze tien mappen met 180 gevallen sinds 1983 om een database te maken. In die periode verongelukten meer dan vierhonderd mensen door onderhoudsgebreken. In de database worden de ongevallen ingedeeld naar het onderhoudsaspect dat de oorzaak was. Met deze technische informatie probeerde Ten Veen een relatie te leggen met de organisatie van het onderhoud. ,,De belangrijkste oorzaak is een slechte inspectie na het onderhoud”, concludeert ze.

,,Helaas ontbreekt er veel informatie over bijna-fouten”, aldus Ten Veen. ,,Dat heeft te maken met de Amerikaanse cultuur: ‘You are allowed one mistake and you just made one’, zegt de baas als een werknemer een herstelde fout rapporteert.”

Haar belangrijkste aanbeveling is het opzetten van een internationaal systeem om informatie over onderhoud te kunnen uitwisselen. Daarmee moeten in de toekomst ongelukken zoals met het toestel van Alaska Airlines februari dit jaar (88 doden) worden voorkomen. ,,Ik weet nog niet waarom dat toestel in zee stortte. De NTSB is nog bezig met het onderzoek”, aldus Ten Veen.

Zwerven

Het onderzoek was een aardige opstap, denkt ze. ,,Bij het zoeken naar een baan in Amerika helpt het als je bij een bekende organisatie als de NTSB hebt gewerkt.” Maar haar spaarcenten verdwijnen nu wel snel, want alles is duur in Washington. ,,Een kop koffie kost al acht gulden, maar daar moet je niet te veel bij nadenken, het is Amerika”, relativeert Ten Veen. Haar kamer is al 850 dollar en dat terwijl het kantoor waar ze werkt groter is dan de kamer in het International Student House. ,,Het is echter wel supergezellig met allemaal verschillende culturen in contact te komen”, lacht ze.

Ze is gewend in het buitenland te wonen omdat ze haar hele leven al gezworven heeft, zegt ze. ,,Het is alleen lastig dat ik nu degene ben die achterblijft terwijl anderen na een paar maanden weer vertrekken. Dat maakt het wel lastiger.” Zelf heeft Ten Veen geen afscheid genomen. ,,Na mijn afstuderen in Delft keer ik terug en hoop ik een baan te vinden.” De fascinatie voor de luchtvaart % dat weet ze nu zeker – is gebleven.

Nienke ten Veen: ,,Bij het zoeken naar een baan in Amerika helpt het als je bij een bekende organisatie als de NTSB hebt gewerkt”

TB-studente bestudeert Amerikaanse ongelukken

Nienke ten Veen bestudeerde in Washington DC de relatie tussen vliegtuigonderhoud en vliegtuigongelukken. Gisteren studeerde de studente Technische Bestuurskunde af op dit onderwerp. Delta zocht haar van tevoren op.

Opstap

Ze doet in Washington onderzoek op haar spaarcenten. Voor de National Transportation Safety Board onderzoekt Nienke ten Veen de relatie tussen vliegtuigonderhoud en de ongelukken van Amerikaanse vliegtuigmaatschappijen. Hoewel de organisatie geen geld overheeft voor het onderzoek, is Ten Veen in haar nopjes met de opdracht. ,,Ik wilde perse een luchtvaartonderwerp omdat ik wilde uitvinden of mijn fascinatie voor werken in de luchtvaartindustrie ook in de werkelijkheid stand zou houden. Technische Bestuurskunde heeft echter nog nauwelijks luchtvaartonderwerpen, dus ik heb de opdracht zelf moeten organiseren.”

Gemakkelijk was de opdracht niet. Eerst moest ze zich door een berg ongevalsrapporten heen lezen. ,,Na een eerste schifting op trefwoorden heb ik nog zo’n vijfhonderd dossiers doorgelezen om te beoordelen of de oorzaak bij het onderhoud lag”, aldus Ten Veen.

Uiteindelijk gebruikte ze tien mappen met 180 gevallen sinds 1983 om een database te maken. In die periode verongelukten meer dan vierhonderd mensen door onderhoudsgebreken. In de database worden de ongevallen ingedeeld naar het onderhoudsaspect dat de oorzaak was. Met deze technische informatie probeerde Ten Veen een relatie te leggen met de organisatie van het onderhoud. ,,De belangrijkste oorzaak is een slechte inspectie na het onderhoud”, concludeert ze.

,,Helaas ontbreekt er veel informatie over bijna-fouten”, aldus Ten Veen. ,,Dat heeft te maken met de Amerikaanse cultuur: ‘You are allowed one mistake and you just made one’, zegt de baas als een werknemer een herstelde fout rapporteert.”

Haar belangrijkste aanbeveling is het opzetten van een internationaal systeem om informatie over onderhoud te kunnen uitwisselen. Daarmee moeten in de toekomst ongelukken zoals met het toestel van Alaska Airlines februari dit jaar (88 doden) worden voorkomen. ,,Ik weet nog niet waarom dat toestel in zee stortte. De NTSB is nog bezig met het onderzoek”, aldus Ten Veen.

Zwerven

Het onderzoek was een aardige opstap, denkt ze. ,,Bij het zoeken naar een baan in Amerika helpt het als je bij een bekende organisatie als de NTSB hebt gewerkt.” Maar haar spaarcenten verdwijnen nu wel snel, want alles is duur in Washington. ,,Een kop koffie kost al acht gulden, maar daar moet je niet te veel bij nadenken, het is Amerika”, relativeert Ten Veen. Haar kamer is al 850 dollar en dat terwijl het kantoor waar ze werkt groter is dan de kamer in het International Student House. ,,Het is echter wel supergezellig met allemaal verschillende culturen in contact te komen”, lacht ze.

Ze is gewend in het buitenland te wonen omdat ze haar hele leven al gezworven heeft, zegt ze. ,,Het is alleen lastig dat ik nu degene ben die achterblijft terwijl anderen na een paar maanden weer vertrekken. Dat maakt het wel lastiger.” Zelf heeft Ten Veen geen afscheid genomen. ,,Na mijn afstuderen in Delft keer ik terug en hoop ik een baan te vinden.” De fascinatie voor de luchtvaart % dat weet ze nu zeker – is gebleven.

Nienke ten Veen: ,,Bij het zoeken naar een baan in Amerika helpt het als je bij een bekende organisatie als de NTSB hebt gewerkt”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.