Schurft in Delftse studentenhuizen

In twee Delftse studentenhuizen is in november schurft geconstateerd. De huidaandoening, die wordt veroorzaakt door de schurftmijt, zorgt voor allergische reacties zoals jeukklachten en rode bultjes op de huid.

Hoewel ze extra alert is op uitbraken van schurft, is het volgens de GGD Haaglanden niet uitzonderlijk dat er een lokale toename van de besmettelijke ziekte is gesignaleerd in Delft, meldt het AD. Wel roept de GGD Delftenaren op bij onverklaarbare huidklachten een bezoekje aan de huisarts te brengen.

In Groningen was de afgelopen weken sprake van een heuse piek in schurftbesmettingen. Tientallen studentenhuizen werden getroffen en smeerseltjes moeten aan de lopende band worden bijgevuld in de apotheek.

De schurftmijt als extra huisgenoot wil niemand, toch voelt het beestje zich goed thuis onder studenten. Studenten leven over het algemeen met veel mensen dicht bij elkaar en zijn sinds de lockdown ook vaker thuis.

Beddengoed wassen
Geef de mijt geen kans en was daarom je beddengoed regelmatig en op hoge temperatuur (minimaal 60 graden), wissel geen ongewassen kleding uit en informeer elkaar als je schurft hebt opgelopen.

Wel besmet? Neem dan contact op met je huisarts. Een behandeling met een speciale crème is vaak voldoende. Belangrijk is wel dat alle huisgenoten de behandeling tegelijk ondergaan en dat al het textiel in de was gaat, om nieuwe besmettingen te voorkomen. (MvdV)

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl