Leuk en feitelijk .lead Nieuwe opzet studiekeuzesiteInternet is langzamerhand gemeengoed voor scholieren. Hoogste tijd voor de studievoorlichters van de TU Delft om hen via een vernieuwde website informatie en heel veel extra aan te bieden.
br />
Scholieren gebruiken internet onder meer als een digitale brochure voor informatie over opleidingen van een universiteit of een hogeschool. Ook zijn ze op het net op zoek naar materiaal voor hun profielwerkstukken die zij sinds de komst van het studiehuis moeten vervaardigen.
Aanleiding voor Maarten Binnendijk, studievoorlichter van de Communicatie & Marketing Groep, en zijn collega’s de website voor studiekeuze te vernieuwen. ,,Natuurlijk moet je op het net volledig zijn met je informatie over het opleidingenaanbod, maar dat volstaat niet. Om scholieren op de juiste manier aan te spreken moet je scherp in de gaten houden met welke ontwikkelingen deze groep wordt geconfronteerd. Scholieren krijgen binnen het studiehuis niet langer de benodigde kennis aangereikt, maar moeten deze zelf zien te vinden en vervolgens verwerken in diverse profielwerkstukken. In de toekomst zullen universitaire sites steeds meer worden bezocht om informatie te verzamelen. Het is aan ons om daar uit wervingsoogpunt adequaat op in te spelen en we hebben daarom onze site vernieuwd.”
In de keuzebalk van de nieuwe site staan diverse opties. Een ervan is het hoofdstuk Techniek. Daarin staan tientallen artikeltjes over de meest uiteenlopende technische onderwerpen waaraan wetenschappers en studenten veelal een bijdrage hebben geleverd. ,,Scholieren kunnen daar voor hun werkstuk gebruik van maken. Vervolgens kunnen ze zelf vaststellen bij welke opleidingen van de TU de behandelde stof zal terugkomen. Op deze manier wek je de interesse voor de opleidingen. Nieuw op de site is de mogelijkheid aan een medewerker van de universiteit vragen te stellen over de inhoud van de website of over de studiekeuze.”
Een opvallende link is ’toekomst’. Doorklikkend kom je bij sites van de diverse studieverenigingen terecht. Zij zijn goed op de hoogte van het eigen vakgebied en de toekomstmogelijkheden. Binnendijk: ,,Studenten vervullen een belangrijke rol bij de studievoorlichting, dus dan dien je op het net eveneens plaats voor hen in te ruimen.”
Naast de harde informatie biedt de studiekeuzesite ook lichtere items, waaronder een adventure en een kennisquiz. Bij dat laatste onderdeel worden wekelijks de vragen vernieuwd. Op een scorelijst wordt bijgehouden hoeveel goede antwoorden een deelnemer heeft gegeven. Na acht maanden worden de topscoorders beloond met een royale prijs. ,,Wij streven naar herhalingsbezoek door de content van de site regelmatig te wisselen en de quiz is een van de middelen die wij inzetten. Daarnaast hebben wij op deze site de beproefde techniek van flash toegepast. Daarmee is het eveneens gelukt een visueel aantrekkelijke en overzichtelijke site te ontwikkelen.
De ‘leuke’ informatie is niet ten koste gegaan van de feitelijke. Vanzelfsprekend blijven de gegevens over bijvoorbeeld de opleiding, de afstudeerrichtingen of de huisvesting goed vindbaar. ,,Een deel van de sitegebruikers wil gewoon duidelijke informatie over de opzet van een opleidingen en de toelatingseisen en meer niet. Dat is het aantrekkelijke van internet. Op één site kun je aan de wensen van verschillende doelgroepen tegemoet komen.”
Voor Binnendijk en de studievoorlichters is de site nog niet af. ,,Wat mij betreft is het een eerste opzet, maar dan wel een geslaagde dankzij de samenwerking met de gezamenlijke faculteiten.”
De vernieuwde site voor studiekeuze is bereikbaar op http://www.tudelft.nl/studeertechniek.
.lead Nieuwe opzet studiekeuzesite
Internet is langzamerhand gemeengoed voor scholieren. Hoogste tijd voor de studievoorlichters van de TU Delft om hen via een vernieuwde website informatie en heel veel extra aan te bieden.
Scholieren gebruiken internet onder meer als een digitale brochure voor informatie over opleidingen van een universiteit of een hogeschool. Ook zijn ze op het net op zoek naar materiaal voor hun profielwerkstukken die zij sinds de komst van het studiehuis moeten vervaardigen.
Aanleiding voor Maarten Binnendijk, studievoorlichter van de Communicatie & Marketing Groep, en zijn collega’s de website voor studiekeuze te vernieuwen. ,,Natuurlijk moet je op het net volledig zijn met je informatie over het opleidingenaanbod, maar dat volstaat niet. Om scholieren op de juiste manier aan te spreken moet je scherp in de gaten houden met welke ontwikkelingen deze groep wordt geconfronteerd. Scholieren krijgen binnen het studiehuis niet langer de benodigde kennis aangereikt, maar moeten deze zelf zien te vinden en vervolgens verwerken in diverse profielwerkstukken. In de toekomst zullen universitaire sites steeds meer worden bezocht om informatie te verzamelen. Het is aan ons om daar uit wervingsoogpunt adequaat op in te spelen en we hebben daarom onze site vernieuwd.”
In de keuzebalk van de nieuwe site staan diverse opties. Een ervan is het hoofdstuk Techniek. Daarin staan tientallen artikeltjes over de meest uiteenlopende technische onderwerpen waaraan wetenschappers en studenten veelal een bijdrage hebben geleverd. ,,Scholieren kunnen daar voor hun werkstuk gebruik van maken. Vervolgens kunnen ze zelf vaststellen bij welke opleidingen van de TU de behandelde stof zal terugkomen. Op deze manier wek je de interesse voor de opleidingen. Nieuw op de site is de mogelijkheid aan een medewerker van de universiteit vragen te stellen over de inhoud van de website of over de studiekeuze.”
Een opvallende link is ’toekomst’. Doorklikkend kom je bij sites van de diverse studieverenigingen terecht. Zij zijn goed op de hoogte van het eigen vakgebied en de toekomstmogelijkheden. Binnendijk: ,,Studenten vervullen een belangrijke rol bij de studievoorlichting, dus dan dien je op het net eveneens plaats voor hen in te ruimen.”
Naast de harde informatie biedt de studiekeuzesite ook lichtere items, waaronder een adventure en een kennisquiz. Bij dat laatste onderdeel worden wekelijks de vragen vernieuwd. Op een scorelijst wordt bijgehouden hoeveel goede antwoorden een deelnemer heeft gegeven. Na acht maanden worden de topscoorders beloond met een royale prijs. ,,Wij streven naar herhalingsbezoek door de content van de site regelmatig te wisselen en de quiz is een van de middelen die wij inzetten. Daarnaast hebben wij op deze site de beproefde techniek van flash toegepast. Daarmee is het eveneens gelukt een visueel aantrekkelijke en overzichtelijke site te ontwikkelen.
De ‘leuke’ informatie is niet ten koste gegaan van de feitelijke. Vanzelfsprekend blijven de gegevens over bijvoorbeeld de opleiding, de afstudeerrichtingen of de huisvesting goed vindbaar. ,,Een deel van de sitegebruikers wil gewoon duidelijke informatie over de opzet van een opleidingen en de toelatingseisen en meer niet. Dat is het aantrekkelijke van internet. Op één site kun je aan de wensen van verschillende doelgroepen tegemoet komen.”
Voor Binnendijk en de studievoorlichters is de site nog niet af. ,,Wat mij betreft is het een eerste opzet, maar dan wel een geslaagde dankzij de samenwerking met de gezamenlijke faculteiten.”
De vernieuwde site voor studiekeuze is bereikbaar op http://www.tudelft.nl/studeertechniek.
Comments are closed.