Schiemeerminnen

Proteus-Eretes organiseerde dit jaar de Pinewood Delft Regatta. Het roei-evenement, waar heren en dames roeiend in een acht hun eigen universiteit vertegenwoordigen. Het best scorende team, dus de heren en dames samen, zou naar huis gaan met de felbegeerde Delft Cup.

Op het terrein van Proteus hangt een gemoedelijke sfeer. Op de achtergrond zijn de geluiden van de band Sunwoofer te horen, die trachten wat leven in de brouwerij te blazen. Helaas zijn de meeste aanwezigen niet te porren voor een dansje op deze aanstekelijke klanken. De zon lijkt de bosdoener van het langzame leven aan wal.

Na tweeduizend en één meter roeien zijn de teams vanaf het Proteusterrein te bewonderen. Even zou je een gevoel van schaamte kunnen voelen: onderuitgezakt in de zon, terwijl voor je neus doorgewinterde sporters passeren, met de handen naar de milt en de tong op de knieën. Maar zelfs besturen van bezoekende roeiverenigingen lijken hier geen last van te hebben. Trinton uit Utrecht, geheel gekleed in jacquet (zeker niet de enigen), trakteren zichzelf zelfs op bier en oliebollen, terwijl hun roeiers afgemat binnenkomen.

Vlotte interviews met roeiers na een heat maken het middagje compleet. Het enige wat eigenlijk nog ontbreekt is de Studio-Sporttune. Toch merk je wel weer even dat je in Delft zit, als één van de Utrechtse herenroeiers gevraagd wordt of hij meent de finale gehaald te hebben. Zijn reactie ‘geen idee’ lokt bij de Delftse verslaggever aan wal de volgende uitspraak uit: ,,Dat laat al zien wat voor intelligentie uit Utrecht komt.”

Er wordt gezwoegd en gegeven, zaterdagmiddag op de Schie. Een grote groep fietsers trapt zich een ongeluk op de Schieweg. Allemaal hun hoofd gedraaid naar het water. Een voorbijganger weet niet wat hier aan de hand is, maar deze fietsers weten het wel; hier wordt topsport bedreven. Niet door hen, maar door de mannen en vrouwen op het water.