Sceptisch, pragmatisch en weinig idealistisch

Over de voordelen van techniek worden ze steeds sceptischer, en dat de wetenschap iets zinnigs kan zeggen over God, geloven eerstejaars ook steeds minder.

/strong>

Heeft de wetenschap een antwoord op echt belangrijke vragen? Steeds minder eerstejaars studenten zijn die mening toegedaan, als we een onderzoek van de drie christelijke studentenverenigingen mogen geloven. Slechts een kwart van de nieuwe Delftse eerstejaars gelooft dat de wetenschap bewezen heeft dat God niet bestaat. 52 Procent daarentegen is van het tegendeel overtuigd. Dat was vorig jaar slechts 44 procent. Maar liefst 61 procent van de huidige eerstejaars gelooft niet dat de mens het resultaat is van doelloze processen.

Leden van CSR, Csfr en Vgsd, de drie christelijke studentenverenigingen in Delft, ondervroegen tijdens de Owee 470 nieuwe eerstejaars over hun visie op techniek, wetenschap en God. Dat doen ze ieder jaar.

Ook van het nut van techniek blijken Delftse nieuwkomers minder overtuigd dan vroeger. 44 Procent van de ondervraagden meent dat de voordelen van de techniek de nadelen acceptabel maken. Vorig jaar was nog 47 procent die mening toegedaan. ,,Al sinds 1997 is dit een dalende trend”, aldus Jacco de Pooter, een van de onderzoekers. Op de vraag of de mens door de wetenschap zijn eigen leven is gaan beheersen, antwoordde 57 procent ‘nee’. Een vijfde weet het niet.

Maar het toegenomen wetenschappelijk scepticisme zal niet direct tot overvolle kerken leiden. Net als vorig jaar gelooft slechts negen procent van de eerstejaars dat er een persoonlijke God bestaat, met wie contact mogelijk is. Het percentage overtuigde atheïsten steeg van 24 procent vorig jaar tot 29 procent nu.

Van idealisme heeft de eerstejaars weinig last. Slechts vijftien procent vindt de zin van het leven in de steun aan de medemens. 38 procent leeft om zichzelf te ontplooien.