Rookworst en rucola

In het pand van NIO Architecten in Rotterdam toont ir. Joan Almekinders een foto van een Rotterdams terras: Grolsch-schermen bakenen de plek af. ,,Langs de schermen heerst een bedelverbod”, weet Almekinders. ,,Ik maak mij zorgen over de wijze waarop in Rotterdam met het publiek domein wordt omgegaan: steeds meer camera’s en blauw op straat om het gevoel van onveiligheid tegen te gaan.”

Met industrieel ontwerper Jan Konings van ontwerpbureau Schie 2.0 geeft Almekinders volgende week zaterdag een excursie door Den Haag. De excursie komt voort uit een onderzoek naar het publiek domein. ,,Er verandert veel op dat gebied”, volgens Almekinders. ,,Markten in de open lucht bijvoorbeeld; die moeten volgens Europese regelgeving binnenkort worden ondergebracht in gebouwen. Op basis van gesprekken met aanbieders van voedsel en ruimte, zoals Ahold en de gemeente Rotterdam, hebben we tien strategieën bedacht.”

Stroom, Haags centrum voor beeldende kunst, benaderde de ontwerpers voor een excursie door Den Haag. ,,Rotterdam of Den Haag, deze problematiek speelt in alle grote steden.” De excursie in Den Haag voert de deelnemers in kleine teams van vijf of zes langs een aantal projecten die het gevoel van veiligheid en zekerheid in het publiek domein kunnen teruggeven.

Thema van de excursie is voedsel. ,,Voedsel sluit niemand uit: iedereen moet eten. Bovendien bestaat juist op het gebied van eetgelegenheden een grote verscheidenheid in culturen en is het eten op zich een intieme bezigheid. Wanneer je tijdens die intieme bezigheid zicht hebt op een ander mens raak je meer vertrouwd met die ander.”

Stadssla

Eén van de te bezoeken projecten is restaurant Gratis. ,,In restaurant Gratis is alles gratis. Het pand staat op de nominatie voor sloop, het koken wordt onder anderen gedaan door asielzoekers. Het voedsel stamt van de Voedselbank, een initiatief van Sjaak en Clara Sies uit Rotterdam. Zij distribueren afgedankte levensmiddelen naar arme mensen. Producenten hebben daar ook baat bij, want het is goedkoper dan vernietigen. Elke week krijgt de Voedselbank meer bloemkolen en rookworsten. De producten verschillen per dag dus het menu is afwachten.”

Ander onderdeel van de excursie is ‘De boomgaard’. ,,Afgelopen zomer bleken in heel Rotterdam enorme hoeveelheden wilde rucolasla te groeien. Daar hebben veel mensen van gegeten”, volgens Almekinders. Maar is de stad wel geschikt als landbouwgrond – wat te denken van volkstuinen tussen spoor en snelweg? ,,Ik heb zelf aan de Phoenixstraat gewoond in Delft. Daar zie je hoe daken van geparkeerde auto’s worden aangetast door metaalvijlsel van treinwielen. Je moet er niet aan denken dat zoiets in je sla zit. Volkstuinen- en stadstuinendeskundige Caroline Zeevat geeft tijdens de excursie een lezing over het onderwerp en deelt zaden uit om op een geschikte plek te strooien.”

Of het initiatief een vervolg krijgt is nog onzeker. ,,Ik hoop natuurlijk dat het een wekelijks evenement wordt.” De kosten van de excursie gaan volledig op aan voedsel. Hoe groot moet de maag dan wel niet zijn? ,,We hebben de deelnemende koks gevraagd de hapjes een beetje bescheiden te houden.”

De excursie is op zaterdag 13 december van 13.00 tot 20.00 uur en kost euro 37,50. Aanmelden: www.stroom.nl/archief/excursiestroomtravels-winterreizen.html

www.stroom.nl/excursies

www.nio.nl

www.voedselbank.nl

Wie afgelopen week inkopen heeft gedaan voor Sinterklaas staat een paar honderd keer op video. Met meer politie, camerabeveiliging en plaatselijke verboden proberen gemeenten gevoelens van onveiligheid tegen te gaan. Ontwerpers Joan Almekinders en Jan Konings tonen in een excursie door Den Haag hoe een veilig gevoel ook zonder repressie kan worden bereikt. Ontmoet de medemens tijdens het eten.

Stadssla

www.stroom.nl/excursies