Ronald Hanson wint Physicaprijs 2022

De Nederlandse Natuurkundige Vereniging (NNV) kent de jaarlijkse Physicaprijs voor een eminente, in Nederland woonachtige natuurkundige toe aan prof.dr.ir. Ronald Hanson – vooraanstaand hoogleraar quantumcomputing en quantuminternet aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen en groepsleider bij QuTech.

Hanson publiceert regelmatig in wetenschappelijke topbladen als Science en Nature. Experimentele hoogtepunten van de laatste jaren zijn verstrengeling tussen twee elektronen op meer dan een kilometer afstand (2015), en het tijdelijk opslaan van informatie tijdens verstrengeling (2017) zodat een verbroken verstrengeling hersteld kan worden. In 2019 ontving Hanson de Spinozapremie.

Naast zijn wetenschappelijke merites roemt de NNV Hansons open houding naar de media en zijn voorlichtingsactiviteiten voor het algemene publiek. Daarnaast heeft hij een sleutelrol gespeeld bij de opzet van de Nationale Agenda Quantumtechnologie, net als bij de financiering ervan.

Hanson zal de prijs in ontvangst nemen tijdens het congres Fysica 2022 op vrijdag 22 april 2022. Hij zal dan ook de bijbehorende Physicalezing uitspreken. ‘Aangezien Ronald Hanson te boek staat als een uitstekend spreker, zien we er zeer naar uit’, schrijft de NNV.

Ronald Hanson is vooraanstaand hoogleraar quantumcomputing en quantuminternet aan de faculteit Technische Natuurwetenschappen en groepsleider bij QuTech. (Foto: Sam Rentmeester)

Wetenschapsredacteur Jos Wassink

j.w.wassink@tudelft.nl