Diversiteit en inclusie

Roddelen en oneerlijke beoordelingen: twintig procent TU-medewerkers ervaart soms uitsluiting

Meer vertrouwenspersonen, een verbetering van de klachten- en meldingsprocedures en investeren in cultuur en leiderschap. Het college van bestuur neemt een reeks maatregelen na een enquête onder medewerkers over diversiteit en inclusie.

(Foto: Justyna Botor)

Aan het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers van de Hogeschool Leiden, namen tussen september en november 2022 1.582 medewerkers deel. Voor het verwerken van de gegevens en het doen van aanbevelingen trokken de onderzoekers en het TU Delft D&I Office een jaar uit: begin oktober 2023 boden zij de uitkomsten aan het cvb aan.

87 procent van de respondenten zegt diversiteit read-more-closed een verrijking voor de academische omgeving te vinden. En een meerderheid (70 tot 76 procent) van de deelnemers is tevreden over de mate van inclusie read-more-closed die zij zelf ervaren.

Pestgedrag

Daartegenover staat dat ongeveer een kwart van de deelnemers (24 tot 30 procent) juist ontevreden is over de mate van inclusie. Vooral wetenschappelijk personeel en medewerkers die zich als minderheid read-more-closed identificeren ervaren minder inclusiviteit. Ook zegt 20 procent van de deelnemers dat in hun directe werkomgeving collega’s soms worden buitengesloten omdat ze anders zijn.

Dit gebeurt onder andere door roddelen, niet uitgenodigd worden voor sociale activiteiten, het niet toekennen van promoties, oneerlijke beoordelingen en uitsluiting bij projecten. “Het pestgedrag wat ik ervaar en opmerk, komt grotendeels door de hiërarchie van de academische wereld”, licht een van de respondenten toe.

Lees hier het rapport ‘Inclusiebeleving van medewerkers TU Delft doorgelicht’.

Aanbevelingen

De onderzoekers doen op basis van deze en andere uitkomsten aanbevelingen om van de TU een meer diverse en inclusieve plek te maken. Leidinggevenden moeten daarbij het voortouw nemen. “Wanneer zij het belang van diversiteit benadrukken en oog hebben voor verschillen, voelen medewerkers zich meer betrokken bij en verbonden met de TU dan wanneer dat niet het geval is”, schrijven de onderzoekers.

Daarnaast adviseren zij de meldingsbereidheid van medewerkers te vergroten, de klachtenprocedure te verbeteren, een D&I-strategie voor de gehele TU te ontwikkelen, gestelde doelen te monitoren en op basis van de onderzoeksresultaten vervolggesprekken te plannen.

Lokaal

Het college van bestuur neemt de aanbevelingen over, schrijft het een mail aan alle medewerkers. Zo wordt het team van vertrouwenspersonen uitgebreid, moet de communicatie over klachten- en meldingsprocedures beter, zal het D&I Office een nieuwe strategie ontwikkelen en is er inmiddels via de zogenoemde learning hub voor alle medewerkers een training beschikbaar.

De door de onderzoekers aangeraden vervolggesprekken zullen op facultair- en directieniveau plaatsvinden. Zo laat de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatie (EWI) een externe partij onderzoek doen naar hoe medewerkers de cultuur en sociale veiligheid beleven, en presenteert de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) binnenkort een meerjarig actieplan.

Nieuwsredacteur Marjolein van der Veldt

m.vanderveldt@tudelft.nl