Wetenschap

Rennen en schieten in schimmig kroeglicht

‘Frag, the movie’, een korte film van IO’ers Menno Huisman en André Weenink, gaat vanmiddag in première voor genodigden.

De film dingt mee in een competitie van TV West, waarvan de hoofdprijs bestaat uit tv-vertoning op tweede kerstdag.

Het studentenhuis aan de Oude Delft waar filmmakers Menno Huisman en André Weenink hun korte film monteren lijkt in niets op een professionele filmstudio. ,,Het is behelpen”, wijst Weenink op een kluwen verlengsnoeren. ,,We tappen de stroom af bij de onderburen dus er is vaak kortsluiting.”

Huisman schreef het script voor ‘Frag, the movie’. ,,Het is een surrealistische psychologische thriller”, volgens de IO’er. Vanwege de verrassingen en plotwendingen in de verhaallijn wil hij zo min mogelijk kwijt over de inhoud, maar tijdens de opnamen gemaakte foto’s geven wel een beeld van de film.

Een acteur die wordt gefilmd vanuit de openstaande kofferbak van een brakke Honda, terwijl hij langs een bouwval bij filmhuis Lumen rent. Binnenscènes in een leegstaand schoollokaal aan het Raam, waarin gangsters gekleed à la ‘Reservoir Dogs’ een kaartje leggen. ,,Een lekker afgeragde locatie”, vindt Weenink. ,,In het algemeen wordt in de film veel gerend, gedronken en geschoten.”

Op een van de foto’s staat een winkelwagentje met een richtmicrofoon. Ondanks de professionele apparatuur van het Audiovisueel Centrum bleek tijdens de opnamen de nodige improvisatie vereist. Weenink: ,,We zochten iets waarmee we de camera rond een tafel met kaartende gangsters konden draaien. Eerst dachten we aan een skateboard op een verhoogde baan, maar een winkelwagentje bleek handiger.” Het licht werd gemanipuleerd door gekleurde velletjes voor een bouwlamp te houden. Weenink: ,,Dat geeft een heel sinister en schimmig soort kroeglicht.”

Politie

De opnamen voor Frag, the movie werden gemaakt in het weekend voor de begrafenis van prins Claus. ,,De hele binnenstad stond vol politie”, herinnert Huisman zich. ,,Maar niemand die vragen stelde toen we met pistolen en geweren over straat renden in achtervolgingsscènes.”

Weenink monteerde de korte film (ongeveer vijftien minuten) uit acht bandjes van een uur. ,,Sommige scènes zijn wel acht keer opnieuw geschoten”, verklaart hij het rigoureuze snijden. ,,Dat is op zich normaal. In Hollywood wordt gewoon een hele straat of een heel park afgezet en gevuld met figuranten die precies volgens plan bewegen. Wij moesten veel buitenscènes opnieuw schieten omdat bijvoorbeeld een scooter op het verkeerde moment voorbijreed of een voetganger gekke bekken trok in de lens.”

Er blijkt echter nog een reden voor de grote hoeveelheid beeldmateriaal. Huisman: ,,We hebben de film gemaakt met vijf vrienden die ieder een specialisme voor hun rekening namen. Iemand voor het geluid, iemand voor de regie, iemand voor de broodjes enzovoort. Daarnaast moest worden geacteerd. Je kunt als TU-student wel goed zijn in tekenen of programmeren, maar acteren valt toch tegen. In het begin misten we een draaiboek en een regisseur. Iedereen interpreteerde het script anders.”

Ook goed geluid creëren bij de beelden bleek geen eenvoudige opgave. ,,De volgende keer moeten we iemand hebben die zich alleen met het geluid bemoeit”, vindt Weenink. ,,Nu hadden we een losse microfoon en één die vastzat aan een camera. Het geluid van die twee microfoons is net even anders. Daardoor moest na afloop onnodig veel moeite worden gedaan om die verschillen weg te poetsen.”

Jackass

Frag, the movie is niet de eerste korte film die de vrienden maakten. ,,Het is eigenlijk een uit de hand gelopen vervolg op eerdere filmpjes”, vertelt Huisman. ,,Dat waren een soort ‘Jackass’-achtige filmpjes die we op de muur projecteerden tijdens de Paaslounge, ons jaarlijkse huisfeest.”

Vanachter twee beeldschermen en een flinke berg apparatuur graaft Huisman in het archief van zijn computer naar de eerste filmpjes. De invloed van de MTV-serie is onmiskenbaar. Een mountainbikesprong over vier liggende mensen, veel skateboardmoves en blote konten gericht naar passerende rondvaartboten. Huisman en Weenink zelf figureren wanneer zij met huisgenoten voorover het trapgat in duiken en ongenadig hard over de treden stuiteren. Weenink schiet in de lach: ,,Ik weet niet of ik dat nu nog zou doen.”

Een van de grappigste fragmenten speelt zich af in winkelcentrum ‘In de Hoven’ in Delft-Zuid. Aan het winkelend publiek wordt gevraagd waaraan zij denken bij het woord ‘Paaslounge’. Een tienermeisje: ,,Xtc en pillen enzo. En van die drankjes waarvan je niet weet wat er in zit.” Een bejaarde man: ,,Paaslounge? Oh, een paaslunch…” Een man van middelbare leeftijd kijkt eerst schichtig om zich heen voordat hij antwoordt: ,,Dat is een ruimte waarin tegen betaling seksuele handelingen worden verricht.”

Competitie

Groot verschil tussen de filmpjes van toen en het nieuwste project is het werken met meerdere camera’s. Weenink: ,,Dezelfde scène vanuit meerdere standpunten schieten maakt een film al meteen heel veel professioneler.” Verder werd in tegenstelling tot de Jackass-filmpjes alles zelf gedaan, inclusief filmmuziek. ,,Eerder maakte iemand een mix uit bestaande muziek. Nu is de pianomuziek zelf gecomponeerd en opgenomen in Cultureel Centrum Mekelweg 10.”

Frag maakt onderdeel uit van een groter project. Zo werd ook een website geprogrammeerd in dezelfde duistere stijl als in de film. Er kan een trailer worden gedownload. Huisman: ,,Verder zijn er bijvoorbeeld vierduizend gesponsorde flyers gedrukt en heeft een meisje van de kunstacademie in Den Haag olieverfschilderijen gemaakt die in de film opduiken. We zien het een beetje als een Gesamtkunstwerk.”

De filmmakers zijn behoorlijk tevreden over het resultaat. Huisman: ,,De samenwerking verliep goed. Ik ben vrij perfectionistisch, terwijl André goed is in het bewaken van de deadlines. Dat is wel nodig, want het filmpje moet voor 28 november worden opgestuurd naar de competitie van TV West.” Mocht TV West iets zien in het project, dan wordt de film op tweede kerstdag op televisie vertoond. Los van de competitie hopen Huisman en Weenink dat zij iets kunnen regelen met een Delftse bioscoop.

Over een halfjaar willen de filmmakers een nieuw project starten. Huisman: ,,Iets heel anders, een komedie ofzo. Maar laten we eerst eens afwachten wat TV West van dit filmpje vindt.”

Frag, the movie‘, een korte film van IO’ers Menno Huisman en André Weenink, gaat vanmiddag in première voor genodigden. De film dingt mee in een competitie van TV West, waarvan de hoofdprijs bestaat uit tv-vertoning op tweede kerstdag.

Het studentenhuis aan de Oude Delft waar filmmakers Menno Huisman en André Weenink hun korte film monteren lijkt in niets op een professionele filmstudio. ,,Het is behelpen”, wijst Weenink op een kluwen verlengsnoeren. ,,We tappen de stroom af bij de onderburen dus er is vaak kortsluiting.”

Huisman schreef het script voor ‘Frag, the movie’. ,,Het is een surrealistische psychologische thriller”, volgens de IO’er. Vanwege de verrassingen en plotwendingen in de verhaallijn wil hij zo min mogelijk kwijt over de inhoud, maar tijdens de opnamen gemaakte foto’s geven wel een beeld van de film.

Een acteur die wordt gefilmd vanuit de openstaande kofferbak van een brakke Honda, terwijl hij langs een bouwval bij filmhuis Lumen rent. Binnenscènes in een leegstaand schoollokaal aan het Raam, waarin gangsters gekleed à la ‘Reservoir Dogs’ een kaartje leggen. ,,Een lekker afgeragde locatie”, vindt Weenink. ,,In het algemeen wordt in de film veel gerend, gedronken en geschoten.”

Op een van de foto’s staat een winkelwagentje met een richtmicrofoon. Ondanks de professionele apparatuur van het Audiovisueel Centrum bleek tijdens de opnamen de nodige improvisatie vereist. Weenink: ,,We zochten iets waarmee we de camera rond een tafel met kaartende gangsters konden draaien. Eerst dachten we aan een skateboard op een verhoogde baan, maar een winkelwagentje bleek handiger.” Het licht werd gemanipuleerd door gekleurde velletjes voor een bouwlamp te houden. Weenink: ,,Dat geeft een heel sinister en schimmig soort kroeglicht.”

Politie

De opnamen voor Frag, the movie werden gemaakt in het weekend voor de begrafenis van prins Claus. ,,De hele binnenstad stond vol politie”, herinnert Huisman zich. ,,Maar niemand die vragen stelde toen we met pistolen en geweren over straat renden in achtervolgingsscènes.”

Weenink monteerde de korte film (ongeveer vijftien minuten) uit acht bandjes van een uur. ,,Sommige scènes zijn wel acht keer opnieuw geschoten”, verklaart hij het rigoureuze snijden. ,,Dat is op zich normaal. In Hollywood wordt gewoon een hele straat of een heel park afgezet en gevuld met figuranten die precies volgens plan bewegen. Wij moesten veel buitenscènes opnieuw schieten omdat bijvoorbeeld een scooter op het verkeerde moment voorbijreed of een voetganger gekke bekken trok in de lens.”

Er blijkt echter nog een reden voor de grote hoeveelheid beeldmateriaal. Huisman: ,,We hebben de film gemaakt met vijf vrienden die ieder een specialisme voor hun rekening namen. Iemand voor het geluid, iemand voor de regie, iemand voor de broodjes enzovoort. Daarnaast moest worden geacteerd. Je kunt als TU-student wel goed zijn in tekenen of programmeren, maar acteren valt toch tegen. In het begin misten we een draaiboek en een regisseur. Iedereen interpreteerde het script anders.”

Ook goed geluid creëren bij de beelden bleek geen eenvoudige opgave. ,,De volgende keer moeten we iemand hebben die zich alleen met het geluid bemoeit”, vindt Weenink. ,,Nu hadden we een losse microfoon en één die vastzat aan een camera. Het geluid van die twee microfoons is net even anders. Daardoor moest na afloop onnodig veel moeite worden gedaan om die verschillen weg te poetsen.”

Jackass

Frag, the movie is niet de eerste korte film die de vrienden maakten. ,,Het is eigenlijk een uit de hand gelopen vervolg op eerdere filmpjes”, vertelt Huisman. ,,Dat waren een soort ‘Jackass’-achtige filmpjes die we op de muur projecteerden tijdens de Paaslounge, ons jaarlijkse huisfeest.”

Vanachter twee beeldschermen en een flinke berg apparatuur graaft Huisman in het archief van zijn computer naar de eerste filmpjes. De invloed van de MTV-serie is onmiskenbaar. Een mountainbikesprong over vier liggende mensen, veel skateboardmoves en blote konten gericht naar passerende rondvaartboten. Huisman en Weenink zelf figureren wanneer zij met huisgenoten voorover het trapgat in duiken en ongenadig hard over de treden stuiteren. Weenink schiet in de lach: ,,Ik weet niet of ik dat nu nog zou doen.”

Een van de grappigste fragmenten speelt zich af in winkelcentrum ‘In de Hoven’ in Delft-Zuid. Aan het winkelend publiek wordt gevraagd waaraan zij denken bij het woord ‘Paaslounge’. Een tienermeisje: ,,Xtc en pillen enzo. En van die drankjes waarvan je niet weet wat er in zit.” Een bejaarde man: ,,Paaslounge? Oh, een paaslunch…” Een man van middelbare leeftijd kijkt eerst schichtig om zich heen voordat hij antwoordt: ,,Dat is een ruimte waarin tegen betaling seksuele handelingen worden verricht.”

Competitie

Groot verschil tussen de filmpjes van toen en het nieuwste project is het werken met meerdere camera’s. Weenink: ,,Dezelfde scène vanuit meerdere standpunten schieten maakt een film al meteen heel veel professioneler.” Verder werd in tegenstelling tot de Jackass-filmpjes alles zelf gedaan, inclusief filmmuziek. ,,Eerder maakte iemand een mix uit bestaande muziek. Nu is de pianomuziek zelf gecomponeerd en opgenomen in Cultureel Centrum Mekelweg 10.”

Frag maakt onderdeel uit van een groter project. Zo werd ook een website geprogrammeerd in dezelfde duistere stijl als in de film. Er kan een trailer worden gedownload. Huisman: ,,Verder zijn er bijvoorbeeld vierduizend gesponsorde flyers gedrukt en heeft een meisje van de kunstacademie in Den Haag olieverfschilderijen gemaakt die in de film opduiken. We zien het een beetje als een Gesamtkunstwerk.”

De filmmakers zijn behoorlijk tevreden over het resultaat. Huisman: ,,De samenwerking verliep goed. Ik ben vrij perfectionistisch, terwijl André goed is in het bewaken van de deadlines. Dat is wel nodig, want het filmpje moet voor 28 november worden opgestuurd naar de competitie van TV West.” Mocht TV West iets zien in het project, dan wordt de film op tweede kerstdag op televisie vertoond. Los van de competitie hopen Huisman en Weenink dat zij iets kunnen regelen met een Delftse bioscoop.

Over een halfjaar willen de filmmakers een nieuw project starten. Huisman: ,,Iets heel anders, een komedie ofzo. Maar laten we eerst eens afwachten wat TV West van dit filmpje vindt.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.