Relschoppers verliezen hun stufi niet zomaar

Je kunt niet zomaar de studiefinanciering intrekken van studenten die vernielingen aanrichten bij bezettingen en protesten. Dat schrijft demissionair minister van Onderwijs Robbert Dijkgraaf aan de Tweede Kamer in reactie op allerlei vragen en moties rond de protesten in het hoger onderwijs.

Sommigen van die protesten liepen uit op rellen en verwoesting. Politieke partijen zoals PVV, JA21 en BBB willen een hardere aanpak van agressieve demonstranten

Maar de studiefinanciering is daarvoor het verkeerde instrument, legt de minister aan PVV en JA21 uit. De financiering is niet bedoeld als straf of beloning, maar als middel om het hoger onderwijs toegankelijker te maken. Ze kunnen wel hun recht op studiefinanciering verliezen als ze van hun opleiding worden weggestuurd.

Visum intrekken

BBB stelde voor om het visum van buitenlandse studenten in te trekken wanneer ze zich schuldig maken aan vernielingen. Dat is een mogelijkheid, aldus de minister, maar alleen als de rechter hen heeft veroordeeld.

Op die manier behandelt Dijkgraaf in een brief van elf pagina’s allerlei kwesties rond de protesten en antisemitische incidenten. Zijn rode draad: heb vertrouwen in de onderwijsinstellingen zelf. De overheid hoeft zich er niet of nauwelijks mee te bemoeien.

Momenteel zijn er ook protesten op de TU Delft gaande en is het gebouw van de faculteit Mechanical Engineering bezet, maar daar gaat het er vooralsnog een stuk rustiger aan toe dan bijvoorbeeld in mei op de Universiteit van Amsterdam.