Reggae met een vleugje rock

Sinds de laatste ontmoeting met Delta, anderhalf jaar geleden, gaat het contact er behoorlijk anders aan toe. Ragga heeft, zonder band, een aantal nummer-1-hits gehad in het dwergstaatje St. Vincent. De 100.000 inwoners van Ragga’s geboorte-eilandje in het Caribische gebied liepen massaal warm voor de muziek van hun landgenoot. En nu zijn volgens de manager de ‘commerciële en financiële belangen’ zodanig toegenomen, dat strikte eisen worden gesteld. Of we even een contract tekenen, voorafgaand aan het interview, dat SVG Caribbean Music de tekst mag wijzigen bij ernstige (commerciële) bezwaren. Dan draven op de afgesproken tijd en plaats niet de twee beloofde TU-studenten op, maar is er een hele meute aanwezig, inclusief Ragga en de manager. TU’ers? Niet in deze band.

De Haagse groep, door Ragga ‘Mopion’ gedoopt, bestaat uit zeven leden, onder wie zangers Ragga en dj Tresja. Dj Tresja en de drummer Yo-Yo zijn er vandaag niet bij. Het gesprek vindt plaats met toetsenist Ayser Al Hadithy (19), basgitarist Dave Ploeg (20), slaggitarist Jan op de Heyde (42) en leadgitarist Alexei Maliy (19). Mopion is bijzonder, vinden zij. Vanwege het feit dat alle mogelijke leeftijden en nationaliteiten in de band vertegenwoordigd zijn. Maar ook omdat zij een eigen, uniek geluid ontwikkeld hebben en dat iedereen een eigen inbreng heeft. Dat laatste is ook de reden dat Ragga zijn band naar het minuscule Caribische eilandje Mopion vernoemde. De van oorsprong Russische Maliy vertelt: ,,Mopion is niets meer dan een zandbank met een palmboom erop, precies zoals op de tekening op de cd. Dat eiland symboliseert het feit dat de bandleden allemaal eilandjes zijn, die tegelijk met elkaar verbonden zijn. Want ze liggen allemaal in dezelfde zee.”

Death metal

De achtergronden van de bandleden zijn heel verschillend. Ploeg, broer van dj Tresja en derdejaars psychologiestudent in Leiden, komt uit de death-metalscene. Al Hadithy en Maliy kennen elkaar uit een rockbandje. Hagenees Op de Heyde, de ‘wijze man’ van de band, is – naast Ragga – de enige met ervaring in reggae. Is een nuchtere Hollander volgens hem de aangewezen persoon om reggae te spelen? ,,Ja, absoluut. Je moet er wel voor in een bepaalde stemming zijn, een beetje melancholisch. Reggae is eigenlijk wat blues is voor Afro-Amerikanen.” ,,Maar wat wij spelen is wel een stuk vrolijker dan rootsreggae, dat Bob Marley-achtige”, voegt Maliy toe.

Hij vervolgt: ,,Toen Ragga mij tijdens een jamsessie in het Haagse Musicon benaderde om in zijn band te komen spelen, vond ik het een uitdaging om het te proberen. Bovendien kan ik binnen de reggae mezelf blijven. Ik ben nog steeds een rockgitarist.” Ondertussen hebben Ragga en de manager het voor elkaar gekregen dat tijdens ons gesprek in de aula Ragga’s zonnige soloalbum ‘Jus Cool’ wordt gedraaid. ,,Dit is wel zoetsappig, zeg”, reageert de band uitgelaten. ,,Het is heel anders dan wat we nu doen.”

De muziek is de optelsom van de bandleden. Maliy: ,,Iedereen bedenkt thuis dingen, die we in de studio aan elkaar laten horen. Daar wordt beslist of het goed is of niet. De rockers onder ons brengen hun invloed mee, waardoor onze muziek een unieke combinatie tussen reggae en rock is geworden.”

De groep staat dan ook regelmatig op Haagse rockpodia als De Paap en Bordelaise, waar ze inmiddels een behoorlijke reputatie hebben opgebouwd. ,,Het leukste optreden was op Pierpop vorig jaar. Het publiek was een beetje ingedut, maar toen wij opkwamen, sloeg de sfeer totaal om. Dat geeft echt een kick.”

Vanuit Den Haag wil de groep langzaam Nederland gaan veroveren. Maar eerst trekken ze zich tijdelijk terug om de nieuwe cd op te nemen, waarop de nieuwe rockinvloeden te horen zijn. De groep gelooft in het nieuwe geluid. Maliy heeft na zijn vwo-examen een heel jaar uitgetrokken voor de muziek en ook de andere leden hopen er hun beroep van te kunnen maken. ,,Maar het is prettig om een studie achter de hand te hebben”, zegt Ploeg.

Mopion is op 21 januari te beluisteren in Bazart in Den Haag. Aanvang: 21.00 uur.

Hij is een fenomeen op de TU. Ragga, de zingende schoonmaker uit het hoofdgebouw aan de Julianalaan. Anderhalf jaar geleden was de bevlogen reggaemuzikant nog hard op zoek naar een band en een manager. Beide heeft hij inmiddels gevonden. Tijd dus voor een nieuwe kennismaking, vindt Ragga. Maar niet met hemzelf. Deze keer wil hij enkel zijn bandleden aan het woord laten.

Death metal