Promovendi blijken nog steeds schaars

Ruim een half jaar na de salarisverhoging voor promovendi van de TU Delft is het voor veel hoogleraren nog steeds moeilijk om geschikte kandidaten voor promotieplaatsen te vinden.

,,We hebben vorige week in de Volkskrant en het NRC geadverteerd voor 29 promotieplaatsen. Als we er tien kunnen vervullen, zijn we tevreden”, vertelt zakelijk directeur van de onderzoekschool Trail, drs. ing A.L. Loos. Voor alle projecten is nog dit jaar geld beschikbaar, maar vooral in de hoek van de ‘harde technologie’ is het erg moeilijk om promovendi vinden. ,,Het hogere salaris is een positieve ontwikkeling, maar ik verwacht dat het tekort aan goede promovendi in de toekomst desondanks steeds nijpender wordt.”

De TU Delft biedt sinds september al haar promovendi een hoger salaris om de aantrekkelijkheid van een promotiebaan te vergroten. Dat leek hard nodig, want vorig jaar juni schatte Promood (de belangenvereniging van Delftse promovendi) na een eigen inventarisatie dat er zo’n honderdvijftig onvervulbare aio-vacatures waren aan de TU Delft. Officiële cijfers waren er niet en die zijn er nog steeds niet.

Een rondje bellen langs hoogleraren en P&O-afdelingen laat zien dat niet alleen Trail na de salarisverhoging nog steeds problemen heeft. Ook bij de faculteit Informatietechnologie en Systemen hebben de betere salarissen niet geleid tot een snellere vervulling van vacatures, vertelt P&O-functionaris ing. W.A. Maertens. Bij de subfaculteit Technische Wiskunde liggen vier onvervulbare vacatures die al een half jaar openstaan.

Het Kluyverinstituut voor biotechnologie heeft ook nog steeds ,,grote problemen met het vinden van geschikte kandidaten”, stelt prof.dr. J.G. Kuenen. Voor vijf vacatures kon het instituut afgelopen half jaar geen promovendi vinden. Voor een aantal projecten worden daarom nu postdocs of hbo’ers aangesteld.

Prof.dr. S. Vassiliadis van de werkeenheid computerarchitectuur en digitale techniek heeft minder problemen met het vinden van promovendi. Per aio-plaats kan hij meestal kiezen uit zo’n tien kandidaten. Wel ervaart hij dat het steeds moeilijker is om Nederlandse promovendi te vinden. De helft van zijn promovendi is inmiddels van buitenlandse afkomst.

Prof.dr. H. Koppelaar van Technische Informatica heeft zelfs alleen nog maar buitenlandse promovendi in dienst. ,,Nederlandse studenten kiezen voor het elan van de industrie. Goede afstudeerders denken er niet aan om te gaan promoveren. Daarom doe ik al anderhalf jaar geen onderzoeksaanvragen meer.”
Imago

Een hoger promovendussalaris is dus vaak niet genoeg om afstudeerders lekker te maken voor een promotiebaan. Een beter imago, dat levert wel resultaat, menen sommigen. Prikkelende advertentiecampagnes kunnen daarbij helpen.

Civiele Techniek had vorig jaar september nog zeven onvervulbare vacatures voor aio’s. Een meer opvallende advertentiecampagne in september leverde wel het beoogde resultaat. Voor een deel van de vacatures die vorig jaar onvervulbaar leken, wordt daarom binnenkort opnieuw geadverteerd. De nieuwe advertentieteksten vermelden niet alleen het hogere salaris, ze zijn ook minder saai. Ze beginnen bijvoorbeeld met de vraag: wie durft een uitdaging aan in de hydrologie? Personeelsfunctionaris T.M. Mulder-Verbeek verwacht zo meer potentiële promovendi te bereiken, ook van niet-technische universiteiten.

,,Een algemene advertentiecampagne om het imago van het promoveren te verbeteren, daar zouden we samen met het college van bestuur in moeten investeren”, vindt Loos van de onderzoekschool Trail. ,,Daarin moet de universiteit laten zien dat promoveren niet meer iets is dat je alleen doet achter gesloten deuren; dat er grote onderzoeksprogramma’s zijn waarin je samen aan een onderwerp werkt, met het bedrijfsleven samenwerkt, en dat promoveren je de unieke kans biedt van werken en een beetje studeren tegelijk.”

Prof.dr.ir C. van den Akker, hoogleraar hydrologie en ecologie van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen, heeft voor een andere tactiek gekozen. Hij werft aio’s samen met grote technologische instituten als TNO, het Waterloopkundig Laboratorium of de Kema. Zijn promovendi krijgen na een geslaagde promotie een baan bij het instituut waar ze tijdens hun promotie mee samenwerken. ,,Het instituut zit ook bij de sollicitatiegesprekken en beoordeelt de kandidaat al als toekomstige werknemer.” Zo kan het gebeuren dat een kandidaat een briljant wetenschapper lijkt te zijn en toch niet aangenomen wordt omdat hij niet in de organisatie van de toekomstige werkgever past.

Van den Akkers aanpak lijkt succes te hebben. ,,Pas wierven we een promovendus samen met de Kema. Er reageerden zeventien serieuze kandidaten op de advertentie.”

Imago