Opinie

Probleem-gestuurd-leren, stap 7: rapportage

Het eerste probleem is het vinden van een probleem. In deze tijd van verslagendeadlines en eindpresentaties ligt het analyseren van kopieerproblemen voor de hand. Probleem: van één vel A1-papier moeten tien kopieën worden gemaakt.

Stap één, verhelder onduidelijke termen en begrippen: A1-papier meet 594 bij 841 millimeter. Stap twee, probleem definiëren: één moet tien worden. Stap drie, analyseren en zoeken naar oplossingsrichtingen: twee mogelijkheden, de Copiesjop of The Printer. Stap vier: oplossingsrichtingen ordenen per probleem. Niet nodig, er is maar één probleem. Nog maar drie stappen te gaan. Doelen formuleren is de vijfde stap: zo snel en goedkoop mogelijk tien kopieën maken. Stap zes, zelfstudie: hier moet worden gehandeld, informatie worden gezocht.

Een telefoontje naar The Printer resulteert in een offerte van vier gulden vijftig per kopie, met tien procent quantumkorting. Uit een telefoontje naar de Copiesjop blijkt vooral dat niemand daar graag de telefoon beantwoordt: ,,Geen idee wat dat kost.” Stilte. Weet iemand anders misschien… ,,Jongens, hoeveel kost een zwart-wit A1-kopie?” Gemompel op de achtergrond. ,,Het hangt ervan af. Een tekening met normaal aantal lijnen: vier gulden vijfenzeventig.” En korting bij grotere hoeveelheden? ,,De enige korting waar ik ooit van heb gehoord, was de korting op de AOW van mijn vader. Als je denkt dat je wordt opgelicht ga je naar een andere repro, zeikerd.”

Goed advies want in The Printer wordt de onfeilbaarheid van het PGL-systeem nog maar eens bevestigd. Direct aan de beurt, hulpvaardig meisje dat onmiddellijk aan komt snellen wanneer de toner op is en laatst-maar-niet-minst: goedkoper. Waarom gaat bijna iedereen naar de Copiesjop?

Dat wordt duidelijk in de tijd dat het kopieerapparaat zichzelf bezighoudt en tijd moet worden gedood met koffie drinken. Grote tafel, gratis koffie, maar er ontbreekt iets: mensen om de koffie mee te drinken. Iedereen gaat naar de Copiesjop omdat iedereen naar de Copiesjop gaat en er dus altijd wel een bekende is om tijd mee te doden.

Waaruit blijkt hoe zorgvuldig met het PGL-systeem moet worden omgesprongen: iets bij het formuleren van stap vijf over het hoofd zien en de model-PGL-student eindigt moederziel alleen aan een lege tafel in een verlaten kopieerzaak met het treurigste bekertje koffie ooit.

Een Delfts probleem wordt bij voorkeur analytisch opgelost met de zeven stappen van het probleem-gestuurd-leren (PGL). Voor iedereen die tijdens de volgende eeuw ‘cases’ heeft op te lossen: de zeven stappen in een voorbeeld.