‘Portiers studentenverenigingen moeten diploma hebben’

Portiers van studentenverenigingen moeten vanaf 1 juli eigenlijk een vakdiploma hebben. Er is een nieuwe wet die bepaalt dat alle portiers in de horeca binnenkort een speciaal papiertje moeten hebben.

De Groningse studentenverenigingen kregen tot hun schrik een brief van de politie. Daarin staat dat zij net als kroegen en discotheken onder de nieuwe wet vallen, als zij feesten geven die niet besloten zijn. De mensen die dan bij de deur staan, moeten een cursus hebben gevolgd. Kosten: zo’n vijfduizend gulden per persoon.

Burgemeester Wallage van Groningen heeft inmiddels een gesprek gehad met de plaatselijke studentenverenigingen. Hij wil hen een ontheffing geven, net als ‘uitsmijters’ van sportkantines. Maar het CDA in Den Haag weet niet of hij daar de bevoegdheid voor heeft. De oppositiepartij heeft Kamervragen gesteld over het Groningse beleid.

Het CDA wil bijvoorbeeld weten of het studentenleven niet te zwaar onder druk komt te staan. Want het heeft ook al te lijden onder een krappe studiebeurs. En de vijfduizend gulden voor de cursus zullen de verenigingen steeds opnieuw op tafel moeten leggen. Want hun `portiers’ zijn vaak de eigen leden, die maar een paar jaar bij aangesloten blijven. De CDA’ers vragen de ministers van Justitie, Binnenlandse Zaken en Onderwijs of zij bereid zijn een uitzondering te maken voor de studentenverenigingen. (HOP/IdV)

Er is een nieuwe wet die bepaalt dat alle portiers in de horeca binnenkort een speciaal papiertje moeten hebben. Volgens voorzitter Joris Blankers van de Landelijke Kamer van Verenigingen (LKvK) is Groningen tot nu toe de enige stad die deze wet ook op studentenverenigingen wil toepassen. ,,Maar wij volgen de zaak op de voet, want de gemeenten moeten de wet zelf invoeren.” De LKvV is bang dat meer steden de regel ook voor studentenverenigingen willen instellen.