Popcarrière achter de TU-schermen

Er gaat heel wat om achter de schermen van de TU. Naast het bedrijfsleven of professionele sport, banen studenten zich ook een weg door de showbizz. Zoals Reinder Brandsma (zesdejaars bouwkunde), Heinjan Leliveld (vierdejaars technische natuurkunde) en Marten Meij (achtstejaars werktuigbouwkunde). De drie lijken met hun vrienden Bas Bredius en Stefan Oosthof, samen de band Broshim, aan het begin te staan van een serieuze carrière in de popmuziek. Vorige week bracht het vijftal uit Den Haag zijn derde mini-cd uit: Wall of Fame.

Bezige bijtjes, die heren van Broshim. Want nog geen halfjaar geleden, slechts tweeënhalf jaar na de oprichting van de band, bracht de groep zijn eerste live-cd uit. ,,Er was veel vraag naar vanuit ons publiek”, aldus Brandsma, basgitarist van de band. ,,Live zijn we veel energieker dan in de studio. Mensen wilden dat thuis kunnen voelen.”

Nu, amper zes maanden verder, geneert hij zich eigenlijk een beetje voor de plaat. ,,Als we die cd nu horen denken we: o god! Niet alleen klinkt het heel blikkerig, we zijn sindsdien zó veel veranderd.”

Die veranderingen betroffen in de eerste plaats de samenstelling van de groep. Binnen de drie jaar van hun bestaan stapten zowel de drummer als de leadgitarist op en ook manager Gustav zwaaide af. In Bas Bredius vond Broshim eind 1999 een nieuwe drummer. ,,Vanaf toen werden we pas een beetje serieus”, aldus Brandsma. Niet in de laatste plaats omdat Brandsma, zanger Oosthof en gitarist Meij, die overigens samen met toetsenist Leliveld in een huis in Den Haag wonen, zich ontpopten als songwriters.

Vriendjespolitiek

Ook mentaal zijn de jongens gegroeid. Ze trekken niet alleen de podiumvrees beter, maar verhullen ook niet langer waar ze vandaan komen. Oosthof: ,,Toen we net begonnen, leefden we nog in de veronderstelling dat je als Haags bandje aan een bepaalde sound moest voldoen. Bovendien draaide alles in die scene in onze ogen om vriendjespolitiek.”

Inmiddels weten de vijf, van wie drie uit de klei getrokken Noord-Hollanders, wel beter. Ze zijn trots op de namen die de stad voortbrengt en namen Di-rects Tim Akkerman in de arm voor de productie van Wall of Fame. ,,Maar we zorgen dat we ons blijven onderscheiden van andere Haagse bands”, aldus Oosthof. ,,Dat lukt niet iedere groep uit de regio.”

Pogingen van een enkele criticus of fan om muziek van Broshim onder een noemer te brengen, mislukten tot nu toe dan ook. Niet zo verwonderlijk, als je bedenkt dat de nummers voortkomen uit inspiratiebronnen van drie verschillende musici: voornamelijk Muse, Radiohead en Placebo.

Brandsma: ,,We zijn nog steeds aan het experimenteren, maar weten wel duidelijker wat we willen spelen.” Oosthof beschrijft de muziek van de band als ,,een soort alternatieve new wave pop rock met veel gebruik van effecten”.

Concurrentie

Na Vlietpopslag, de voorronde voor het Leidschendamse Vlietpop, staan de heren aanstaande zaterdag in Duinslag in Den Haag, voor de voorronde van Schollenpop. Voor het eerst in zijn bestaan bindt Broshim de concurrentie aan met andere bands uit de regio. ,,Spannend”, vindt Brandsma. ,,Onze muziek wordt nu voor het eerste beoordeeld door een deskundige jury. Met deelname aan die voorronden willen we gewoon eens kijken hoe ver we kunnen komen.”

Vlietpopslag heeft Borshim echter verloren. ,,Jammer”, vindt Bredius. ,,Het optreden ging echt waanzinnig goed.” Maar de Achterhoekse band Charing X bleek beter. Terecht, vindt Bredius. ,,Aan het begin van ons optreden zeiden we: als we verliezen, dan alsjeblieft van Charing X.”

Ondertussen belt de band wel vast alle essentiële podia in Nederland af. De wereld buiten Zuid-Holland lonkt. ,,Maar we hebben nog nooit in de Koornbeurs gestaan”, verontschuldigt Oosthof zich lachend. Eigenlijk verlangt hij alweer maar de mixtafels: ,,We hebben eenmaal geproefd aan de studio. Nu willen we alleen maar meer.”

Broshim speelt zaterdag 30 maart tijdens de voorronde van Schollenpop in de Duinslag aan het Stadhoudersplantsoen in Den Haag.

Stiekem lonken ze naar een plekje aan de Wall of Fame, de vijf jongens van de Haagse band Broshim. Vooralsnog hebben drie van hen echter nog een studie aan de TU af te maken. De aanzet tot de felbegeerde plaats hebben ze al wel gegeven: vorige week presenteerde de band zijn derde, gelijknamige mini-cd: Wall of Fame.

Vriendjespolitiek

Concurrentie