Studentenleven

OWee-organisatie adviseert tegen lidmaatschap van een eerstejaars

De naam van een minderjarige eerstejaars die tijdens de cantus is betrapt met alcohol, is gedeeld in een OWee-whatsappgroep met het advies hem niet toe te laten als lid.

Sfeerimpressie van de cantus 2023. (Foto: Jaden Accord)

Het gaat om een besloten whatsappgroep voor Delftse studentenverenigingen die meededen aan de OWee 2023. Het bericht komt van het OWee-supervisieteam. Een screenshot kwam Delta via via onder ogen. Daarin is de naam van de eerstejaars roodgelakt.

De naam van de student in kwestie is roodgelakt voordat Delta het whatsappbericht zag. Delta heeft de andere persoons- en adresgegevens blauw gemaakt.

In het bericht schrijft het supervisieteam een minderjarige eerstejaars op gesprek te hebben gehad die tijdens de cantus was betrapt op drinken. De aankomend student zou tijdens dat gesprek hebben laten merken het voorval ‘voornamelijk erg grappig’ te vinden en ‘totaal geen berouw’ hebben getoond. De auteur van het bericht vervolgt dat de student naar eigen zeggen geen lid zou willen worden van een vereniging, maar vermoedt ‘dat hij ons te slim af wilde zijn en daarover loog’. Het bericht eindigt met een advies: “Zoals wij hem hebben gesproken, zouden wij hem nooit toelaten, maar dat is natuurlijk aan jullie.”

Dat het alcoholbeleid tijdens de OWee streng is, bleek al uit de preventieve maatregelen van de organisatie en de blaastesten die sommige verenigingen op eigen initiatief hebben afgenomen bij minderjarigen. Die laatste waren, net als eerdere jaren, herkenbaar aan een anderskleurig polsbandje dan meerderjarigen. Werden zij betrapt op het drinken van alcohol dan werd hun polsbandje doorgeknipt, hun naam genoteerd en moesten ze de volgende dag op gesprek komen bij de OWee-organisatie. In de tussentijd was OWee-deelname niet mogelijk.

Het gesprek met de gewraakte eerstejaars vond plaats de dag na de OWee. Een TU-woordvoerder vermoedt dat dat een rol heeft gespeeld bij het besluit de naam te delen in de whatsappgroep van verenigingen. Hem verwijderen van de introductieweek had op die laatste dag geen zin meer.

Wat echter vooral een rol heeft gespeeld, weet de woordvoerder na navraag bij betrokkenen, was de houding van de student tijdens het gesprek. “Hij heeft doelbewust alcohol genuttigd terwijl dat als minderjarige niet is toegestaan en kon zich bovendien niet identificeren, geheel in strijd met de bestaande huisregels van de OWee. Hij deed daarna of dat normaal was. Tijdens het gesprek met de TU Delft werd duidelijk dat hij de boodschap van het ernstige gesprek niet serieus nam. Hij toonde geen berouw.”

Gaat de maatregel om verenigingen te adviseren hem niet toe te laten te ver? De beslissing is volgens de woordvoerder ‘in the heat of the moment’ genomen, ‘aan het einde van een drukke week’. “Het is misschien niet de meest voor de hand liggende maatregel, maar in het licht van het gezamenlijk getekende alcoholconvenant wel effectief.” In het huidige reglement is deze specifieke maatregel nog niet opgenomen. “We zullen het reglement nog duidelijker naar deelnemers communiceren en daarmee aangeven wat de gevolgen zijn als ze zich misdragen.”

De woordvoerder benadrukt dat er voor de TU Delft veel op het spel staat. “We zijn ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Als we die niet nemen, kunnen we onze vergunning kwijtraken als we de wet overtreden door op ons eigen terrein alcohol te schenken aan minderjarigen. Voor ons staan veiligheid en gezondheid, en onze normen en waarden voorop.”

Volgens de woordvoerder is dit geval uniek. Er zijn hem geen andere voorbeelden bekend dat verenigingen is geadviseerd een specifieke persoon niet toe te laten als lid. Hij wijst wel op verenigingen die op Instagram posts zouden hebben gedeeld met een soortgelijke boodschap: als we je als minderjarige betrappen op alcoholgebruik of in de rij voor binnenkomst positief testen bij een blaastest, dan word je bij ons geen lid. In ieder geval Virgiel en DSC hebben dat inderdaad gedaan.

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl