Campus

Overjarige rockers en toekomstige sterren

Vroeger kon de Delftse popmuzikant nergens terecht. Nu beschikt Delft over een van de best geoutilleerde oefencentra in Nederland. Deze maand bestaat het centrum al weer vijftien jaar. Spod blikt terug op muzikanten die groot werden en een stad die een heuse popstad werd.

,,Waarom zo veel Delftse studenten in een bandje zitten? Om op te vallen bij de meisjes”, grapt Eric Geevers, beheerder van Spod, ofwel Stichting Popoefenruimten Delft. ,,Daarbij is in een bandje spelen typisch iets voor jongens, die het merendeel van de TU-bevolking uitmaken. En verder heeft Delft natuurlijk gewoon veel studenten.” Maar niet alleen studentenbands weten Spod te vinden. Een beroemdheid als Thijs van Leer loopt hier wel eens binnen. Incense werd hier groot. En de bekende hardcoreband I-Reject is in Spod kind aan huis.

In een onooglijke gebouwtje in een saaie woonwijk achter het station vibreert de lucht van prille beloften en pure lol. Overjarige rockers vinden in Spod hun oude liefde terug, grijze kantoormuizen raggen in het weekeinde de dagelijkse beslommeringen eruit, en jong talent droomt van een roemrijke toekomst. Al vijftien jaar voorziet Spod in een grote behoefte.

Lange tijd moesten Delftse popmuzikanten zich behelpen met slecht uitgeruste oefenruimten, die bovendien schaars waren. Muzikanten stroomden dan ook in groten getale toe toen Spod, een initiatief van Popoverleg Delft, in oktober 1982 werd opgeleverd.

Vanzelfsprekendheid

Eric Geevers was er vanaf het eerste moment bij. Aanvankelijk als muzikant, de laatste tien jaar ook als beheerder. ,,De sfeer is veranderd”, zegt hij. ,,Vroeger vonden muzikanten het heel bijzonder dat Spod er was, nu is het een vanzelfsprekendheid.” De afgelopen jaren heeft Spod een aantal maatschappelijke en muzikale ontwikkelingen overleefd. ,,Toen de studiedruk werd opgevoerd, merkten we dat meteen aan de dalende reserveringen. Dat is nu weer bijgetrokken. En met de komst van de elektronische muziek beweerde iedereen dat de gitaar op zijn retour was. Muziek zou alleen nog maar thuis op de computer worden gemaakt. Maar dankzij Nirvana is rock weer helemaal terug.” Aan de andere kant komen er ook nieuwe mensen bij. ,,Vroeger was het niet denkbaar dat jongeren hier al op veertienjarige leeftijd binnenstapten. Ze moesten toen allemaal naar blokfluitfles. Ouders van nu vinden het leuk als hun kind in een bandje zit.”

Als beheerder van Spod, maar ook als lid van de Koornbeurs, is Geevers (‘Bietel’ onder insiders, als herinnering aan zijn bloempotkapselperiode) een bekende figuur in het Delftse popcircuit. In de loop der jaren zag hij talloze bandjes voorbij komen. ,,Sommigen stappen Spod binnen met een hoop praatjes, maar bereiken niets. Anderen gaan geruisloos hun gang en als er dan ineens een cameraploeg van TV West voor de deur staat, merk je dat ze al behoorlijk ver zijn. Er zijn ook bandjes die meer dan de helft van de tijd om de koffietafel zitten. Daarmee red je het niet.”

Podiumervaring

Belangrijk voor een beginnende band is volgens Geevers het opdoen van podiumervaring. ,,Van één keer optreden leer je meer dan van tien keer oefenen. Je leert vooral op elkaar ingespeeld te raken, zonder steeds te kijken wat de ander doet. Vroeger hadden wij in de Koornbeurs dan ook eens in de maand het Spod-podium, waar twee Spod-bandjes stonden, of ze nu tenenkrommend slecht waren of heel goed. Op een gegeven moment was iedereen aan de beurt geweest. Maar nu is er een nieuwe generatie opgestaan en willen we het initiatief weer oppakken.” Kan Geevers na zo veel jaar ervaring nu direct zien welke band het wel en welke het niet gaat redden? ,,Als ik dat wist, was ik zelf al lang beroemd geweest”, reageert hij gelaten.

Naast het bieden van een oefengelegenheid is een belangrijke functie van Spod over de jaren heen de ontwikkeling van een hechte Delftse popscene gebleken. ,,Muzikanten hebben meer onderling contact dan vroeger en promoten elkaar. Bovendien brengt Spod individuele muzikanten en bands bij elkaar. Ik durf dan ook te zeggen dat Delft tegenwoordig een echte popstad is. Ook al heeft Eindhoven de naam van Rock City, bands als Incense en Longplayers komen toch hiervandaan.” Daarbij trekt Spod ook muzikanten aan van buiten Delft. ,,Wij zijn een van de best geoutilleerde popoefenruimtes in Nederland. En er zijn plannen om ooit uit te breiden. Van zes geluiddichte ruimten willen we toe naar acht ruimten. Daarbij bieden we de mogelijkheid om goedkoop een demo op te nemen.”

Afgelopen zomer is Spod grondig opgeknapt. De muren zijn opnieuw geschilderd, de vloeren hebben een onderhoudsbeurt gekregen en het dak, dat begon te verzakken, is aangepakt. Spod stevent dan ook af op het volgende jubileum in een flitsend nieuw jasje. Feest wordt er niet echt gevierd, want al het geld en alle energie is in de opknapbeurt gaan zitten. Maar bruisend is het in Spod altijd. Want hier ontluiken de nieuwe poptalenten, waarvan een deel te zien zal zijn op het nieuwe popevenement ‘Delft City Beats’ op 16 november.

,,Waarom zo veel Delftse studenten in een bandje zitten? Om op te vallen bij de meisjes”, grapt Eric Geevers, beheerder van Spod, ofwel Stichting Popoefenruimten Delft. ,,Daarbij is in een bandje spelen typisch iets voor jongens, die het merendeel van de TU-bevolking uitmaken. En verder heeft Delft natuurlijk gewoon veel studenten.” Maar niet alleen studentenbands weten Spod te vinden. Een beroemdheid als Thijs van Leer loopt hier wel eens binnen. Incense werd hier groot. En de bekende hardcoreband I-Reject is in Spod kind aan huis.

In een onooglijke gebouwtje in een saaie woonwijk achter het station vibreert de lucht van prille beloften en pure lol. Overjarige rockers vinden in Spod hun oude liefde terug, grijze kantoormuizen raggen in het weekeinde de dagelijkse beslommeringen eruit, en jong talent droomt van een roemrijke toekomst. Al vijftien jaar voorziet Spod in een grote behoefte.

Lange tijd moesten Delftse popmuzikanten zich behelpen met slecht uitgeruste oefenruimten, die bovendien schaars waren. Muzikanten stroomden dan ook in groten getale toe toen Spod, een initiatief van Popoverleg Delft, in oktober 1982 werd opgeleverd.

Vanzelfsprekendheid

Eric Geevers was er vanaf het eerste moment bij. Aanvankelijk als muzikant, de laatste tien jaar ook als beheerder. ,,De sfeer is veranderd”, zegt hij. ,,Vroeger vonden muzikanten het heel bijzonder dat Spod er was, nu is het een vanzelfsprekendheid.” De afgelopen jaren heeft Spod een aantal maatschappelijke en muzikale ontwikkelingen overleefd. ,,Toen de studiedruk werd opgevoerd, merkten we dat meteen aan de dalende reserveringen. Dat is nu weer bijgetrokken. En met de komst van de elektronische muziek beweerde iedereen dat de gitaar op zijn retour was. Muziek zou alleen nog maar thuis op de computer worden gemaakt. Maar dankzij Nirvana is rock weer helemaal terug.” Aan de andere kant komen er ook nieuwe mensen bij. ,,Vroeger was het niet denkbaar dat jongeren hier al op veertienjarige leeftijd binnenstapten. Ze moesten toen allemaal naar blokfluitfles. Ouders van nu vinden het leuk als hun kind in een bandje zit.”

Als beheerder van Spod, maar ook als lid van de Koornbeurs, is Geevers (‘Bietel’ onder insiders, als herinnering aan zijn bloempotkapselperiode) een bekende figuur in het Delftse popcircuit. In de loop der jaren zag hij talloze bandjes voorbij komen. ,,Sommigen stappen Spod binnen met een hoop praatjes, maar bereiken niets. Anderen gaan geruisloos hun gang en als er dan ineens een cameraploeg van TV West voor de deur staat, merk je dat ze al behoorlijk ver zijn. Er zijn ook bandjes die meer dan de helft van de tijd om de koffietafel zitten. Daarmee red je het niet.”

Podiumervaring

Belangrijk voor een beginnende band is volgens Geevers het opdoen van podiumervaring. ,,Van één keer optreden leer je meer dan van tien keer oefenen. Je leert vooral op elkaar ingespeeld te raken, zonder steeds te kijken wat de ander doet. Vroeger hadden wij in de Koornbeurs dan ook eens in de maand het Spod-podium, waar twee Spod-bandjes stonden, of ze nu tenenkrommend slecht waren of heel goed. Op een gegeven moment was iedereen aan de beurt geweest. Maar nu is er een nieuwe generatie opgestaan en willen we het initiatief weer oppakken.” Kan Geevers na zo veel jaar ervaring nu direct zien welke band het wel en welke het niet gaat redden? ,,Als ik dat wist, was ik zelf al lang beroemd geweest”, reageert hij gelaten.

Naast het bieden van een oefengelegenheid is een belangrijke functie van Spod over de jaren heen de ontwikkeling van een hechte Delftse popscene gebleken. ,,Muzikanten hebben meer onderling contact dan vroeger en promoten elkaar. Bovendien brengt Spod individuele muzikanten en bands bij elkaar. Ik durf dan ook te zeggen dat Delft tegenwoordig een echte popstad is. Ook al heeft Eindhoven de naam van Rock City, bands als Incense en Longplayers komen toch hiervandaan.” Daarbij trekt Spod ook muzikanten aan van buiten Delft. ,,Wij zijn een van de best geoutilleerde popoefenruimtes in Nederland. En er zijn plannen om ooit uit te breiden. Van zes geluiddichte ruimten willen we toe naar acht ruimten. Daarbij bieden we de mogelijkheid om goedkoop een demo op te nemen.”

Afgelopen zomer is Spod grondig opgeknapt. De muren zijn opnieuw geschilderd, de vloeren hebben een onderhoudsbeurt gekregen en het dak, dat begon te verzakken, is aangepakt. Spod stevent dan ook af op het volgende jubileum in een flitsend nieuw jasje. Feest wordt er niet echt gevierd, want al het geld en alle energie is in de opknapbeurt gaan zitten. Maar bruisend is het in Spod altijd. Want hier ontluiken de nieuwe poptalenten, waarvan een deel te zien zal zijn op het nieuwe popevenement ‘Delft City Beats’ op 16 november.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.