Oras gebruikt onze standpunten

Studentenpartij Oras voert campagne met zaken waarvoor concurrent Aag zich sterk heeft gemaakt, zegt fractievoorzitter Bram Gille van Aag.Volgens Gille heeft Oras in zijn verkiezingskrant onderwijsinhoudelijke onderwerpen gezet die Aag voor elkaar heeft gekregen, zoals procesbegeleiding bij het afstuderen (afstudeerplan) en het academisch gehalte van tentamens.

Hij vindt het belangrijk dat een partij open en eerlijk campagne voert, om duidelijkheid te bieden aan de kiezer. ,,Als ik in een verkiezingskrant lees dat een partij iets wil, dan neem ik aan dat ze op dat terrein ook actie ondernemen”, aldus Gille. ,,Ik wil niet zeggen dat het kiezersbedrog is, maar het neigt er wel naar.”

,,Niet zo netjes en absoluut onwaar”, reageert Constantijn Berning, fractievoorzitter van Oras. ,,Ik vind het niet wenselijk met modder te gaan gooien zo vlak voor de verkiezingen.” Volgens hem heeft Oras genoeg initiatieven ontplooid op onderwijsgebied. Voorbeelden noemen vindt hij niet nodig. ,,Lees de krant maar en ga naar het verkiezingsdebat. Dan kun je zelf oordelen.”

Woensdag en donderdag kunnen de studenten weer naar de stembus om de leden van de studentenraad te kiezen. Veel studenten zien nauwelijks verschillen tussen beide studentenpartijen. Dat komt deels doordat de partijen zich gezamenlijk bezighouden en advies uitbrengen over bijvoorbeeld de bachelor-masterstructuur en het Engelstalige onderwijs.

Maar er is wel degelijk verschil, zegt Gille. Aag stelt het onderwijs en de kwaliteit daarvan centraal. Oras kan zich volgens hem beter houden bij ‘zaken die zich rondom het onderwijs afspelen, het onderhouden van hun netwerk en de UB’. Volgens Berning is afgesproken om na de verkiezingen een ‘fundamentele discussie’ te houden over de moeite die de partijen hebben om zich te onderscheiden. ,,Het is een campagnestunt om daar nu over te beginnen.”

Volgens Gille heeft Oras in zijn verkiezingskrant onderwijsinhoudelijke onderwerpen gezet die Aag voor elkaar heeft gekregen, zoals procesbegeleiding bij het afstuderen (afstudeerplan) en het academisch gehalte van tentamens. Oras heeft volgens hem de afgelopen twee jaar ‘geen enkel’ initiatief getoond dat inhoudelijk op onderwijsgebied betrekking heeft.