Or: geen alfa-ministers in raad van toezicht

De ondernemingsraad (or) ziet in de raad van toezicht graag mensen met een ‘harde’ technische achtergrond. Ook bestuurlijke ervaring en een breed netwerk in bijvoorbeeld het bedrijfsleven en het middelbaar en hoger onderwijs zijn volgens de or wenselijk.

De raad van toezicht is voor de universiteit wat de raad van commissarissen is voor een bedrijf. De raad heeft achter de schermen veel invloed en stuurde enkele maanden geleden het volledige college van bestuur weg.

Or-voorzitter Daan Hoogwater ziet de macht van de or door het profiel toenemen, al heeft het de status van een advies. Het profiel blijft enkele jaren geldig. In 2002 loopt de termijn af voor één van de leden van de raad van toezicht.

De or ziet in ieder geval niet graag ‘alfa-georiënteerde’ ex-ministers in de raad van toezicht, maakt Hoogwater duidelijk. Hij benadrukt dat het profiel niet voorkomt uit onvrede met de zittende raad.

Ook bestuurlijke ervaring en een breed netwerk in bijvoorbeeld het bedrijfsleven en het middelbaar en hoger onderwijs zijn volgens de or wenselijk. In de raad van toezicht zou verder voldoende financieel-economische en juridische expertise voorhanden moeten zijn, naast kennis van ontwikkelingen in de technologie en universitaire organisaties. Dat blijkt uit een korte profielschets die de or heeft opgesteld op verzoek van het ministerie van OWC. De minister benoemt de leden van de raad.