Wetenschap
Petitie

Oproep alumnus: TU, trek je terug uit het manifest Toekomstbestendige Luchtvaart

Trek je terug uit het manifest Toekomstbestendige Luchtvaart voor Nederland. Die oproep doet TU-alumnus Boris Schellekens in een petitie aan de TU Delft, de UTwente en de TU Eindhoven. Hij vindt dat zij ‘zich voor het karretje van de luchtvaartlobby laten spannen’. De TU ziet dat anders: “Het manifest is een compromis. En dat is nodig, anders gebeurt er niks.”

De hal van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Schellekens, een alumnus van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, schrijft in een open brief aan de universiteiten verbaasd te zijn over de logo’s van de TU Delft, de UTwente en de TU Eindhoven onder het manifest Toekomstbestendige Luchtvaart voor Nederland van de luchtvaartindustrie. Dat is een lobbystuk waarmee de luchtvaartsector invloed wil uitoefenen op een nieuw regeerakkoord.

Naïviteit

Schiphol tekende dat manifest niet, omdat het volgens het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) niet ver genoeg gaat met CO2-reductie. Demissionair minister van Infrastructuur Marc Harbers gaat er deels ook niet in mee. Hij steunt het pleidooi voor mondiaal beleid van de sector niet, omdat dat zou betekenen dat maatregelen veel te lang op zich zouden laten wachten.

‘Als je het manifest oppervlakkig leest, lijken er veel goede punten in te zitten’

De drie technische universiteiten tekenden wel. Schellekens snapt er niks van. ‘U heeft zich voor het karretje van de luchtvaartlobby laten spannen’, schrijft hij. Aan de telefoon spreekt hij van naïviteit. “Als je het manifest oppervlakkig leest, lijken er veel goede punten in te zitten.”

Op drie onderdelen heeft hij kritiek:

• Het manifest stelt dat nationaal beleid passagiers en luchtvaart de grens over drijft, zonder dat het klimaat er beter van wordt. Schellekens wijst op onafhankelijk ambtelijk onderzoek en op onderzoek van CE Delft, die aantonen dat er wel een CO2-besparing zal optreden.
  • Daarbij stelt de sector een reductie van de CO2-uitstoot voor naar het niveau van 2005. Dat zou neerkomen op een vermindering van 9 procent ten opzichte van 2019. Het NLR rekende voor dat het 30 procent moet zijn, wil Nederland in lijn blijven met de Parijse klimaatdoelen.
  • Ook keert het manifest zich tegen een nachtsluiting van Schiphol, omdat die schadelijk voor Nederland zou zijn. CE Delft berekende in een onderzoek dat Schiphol onder druk van KLM onder de pet probeerde te houden dat er juist een welvaartstijging zal optreden als het aantal nachtvluchten omlaag zou gaan.

Schellekens’ petitie gaat sinds 14 maart op LinkedIn rond. TU-duurzaamheidscoördinator Andy van den Dobbelsteen reageerde daar verbaasd op de TU-handtekening onder het luchtvaartmanifest. Hij laat weten een notitie te hebben opgesteld voor het college van bestuur met vragen en adviezen.

‘Wij willen de luchtvaart beter en duurzamer maken, maar dat krijgen we niet alleen voor elkaar’

Schellekens heeft gesproken met decaan Henri Werij van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, die het manifest namens de TU Delft ondertekende. Hij hoopt dat hij vóór dinsdag 19 maart op andere gedachten komt. Mocht dat niet gebeuren, dan zal hij zijn brief met de verzamelde handtekeningen sturen aan het college van bestuur.

Invloed

Werij laat weten niet van plan te zijn om zijn handtekening in te trekken, omdat daarmee ook zijn invloed zou verdwijnen. “Persoonlijk vind ik net als Boris dat er minder gevlogen moet worden en dat we nationaal beleid moeten hebben, want ik maak me enorm zorgen over wat er mondiaal gaande is. En daarom proberen we juist invloed uit te oefenen. KLM vindt bijvoorbeeld iets heel anders dan wij. Het manifest is een compromis tussen alle betrokken partijen. We moeten in gesprek blijven. Dat is nodig, anders gebeurt er helemaal niks.”

Hoe kijkt Werij naar de onderzoeken die Schellekens opvoert? Werij stelt dat het manifest niet moet worden gezien als een wetenschappelijke publicatie, maar als een plan met betere en mindere kanten. Qua CO2-reductie gaat het niet ver genoeg, erkent hij. Maar er staan in zijn ogen ook ‘grote uitdagingen’ in, zoals het voornemen om 14 procent duurzame brandstof bij de kerosine te mengen. Overigens ligt het bijmengen van (minimaal) datzelfde percentage per 2030 al sinds 2020 vast in de Luchtvaartnota 2020-2050.

“Als faculteit willen wij de luchtvaart beter en duurzamer maken, maar dat krijgen we niet alleen voor elkaar”, aldus Werij. “Marc Harbers heeft me als minister zeer aangenaam verrast. Maar ik vrees dat een nieuw kabinet met partijen die het klimaat onzin vinden, er anders tegenaan zal kijken. Dan is het goed dat we met dit manifest invloed hebben op de regeringsovereenkomst.”

Hoofdredacteur Saskia Bonger

s.m.bonger@tudelft.nl