Opinie

Op jacht

Maar de verlossing is nabij. Er is nu een apparaat waar je slechts drie keer per week acht minuten op hoeft (of vier minuten per dag) om net zo fit en sterk te worden als iemand die dagelijks een uur op de loopband draaft: het ROM-apparaat. ROM staat voor range of motion, dat wordt vertaald als bewegingsuitslag. Dat is weer eens wat anders dan de uitslag die ik oploop in de sportschool als ik mijn slippers vergeten ben. Nee, ik heb niet een nachtje zitten zappen langs TelSell-programma’s. Ik heb het uit serieuze landelijke dagbladen. Onafhankelijk onderzoek van TNO (betaald door een sportschoolketen die een groot aantal van de ROM-apparaten in gebruik heeft) heeft aangetoond dat het klopt. ‘Het verbaasde ons zelf ook’, werd opgetekend uit de mond van een TNO-onderzoeker in onder andere de Volkskrant en De Telegraaf.

Het heeft iets te maken met verhoogd zuurstofverbruik door het inschakelen van twaalf keer meer spiercellen dan bij hardlopen. In het programma Hart van Nederland van SBS6 was het apparaat in volle glorie te aanschouwen. In een superstrak zwart/wit ingerichte sportschool stonden zo’n acht ROM-apparaten op rij. Ze leken op kunstwerken die in het Stedelijk of Van Abbe Museum zouden kunnen staan. Fascinerend als een installatie van Moholy-Nagy. Slanke stalen buizen staken aan alle kanten uit en maaiden bij gebruik door de lucht. Het is wel een extreem groot gevaarte. Dit super efficiënte fitnessapparaat schuif je niet gemakkelijk onder het bed. Moet je voor die vier minuten dus alsnog naar de sportschool! Nou ja, iedere tijdwinst is van harte welkom.

De mens is van nature helemaal geen duursporter, stond in de artikelen. Onze voorouders kwamen ook alleen maar af en toe in actie om eten te vergaren. Een korte, intensieve jacht was voldoende om gezond te blijven. De rest van de dag kon gelummeld worden. Daar moeten we weer naar terug. Vierentwintig minuten per week intensief jagen is afdoende. Ook of . volgens de artikelen . misschien wel jist voor ongetrainde mensen en ouderen. Dat klinkt allemaal een beetje te mooi om waar te zijn, geven ook de ontwerpers van het ROM-apparaat toe. Maar ja, dat TNO-onderzoek hè. Het is wetenschappelijk bewezen. Ik was vanmorgen niet goed bezig.

Hoelang zou het rennen zijn naar de kroeg? Als ik onderweg links en rechts enthousiast naar mensen zwaai en met kikkersprongen trambanen kruis, dan moet ik het net redden in acht minuten. Mijn prooi is een biertje. En dan heb ik morgen alle tijd om uit te slapen.

Marie-José Kleef is ingenieur en freelance journalist.

Vanmorgen stond ik in de sportschool voor mijn vaste circuitje langs de apparaten, een klein uurtje cardio-fitness en een klein uurtje krachttraining. Het is goed voor me, maar leuk is anders en het kost verdomde veel tijd. Tijd die ik hard nodig heb voor leukere bezigheden als uitslapen en afspreken met vrienden. Afgezien van de kleine twee uur op de apparaten, is er de reistijd en moet er omgekleed en gedoucht worden. Ruim drie uur ben ik er toch al snel mee kwijt.

Marie-José Kleef is ingenieur en freelance journalist.