Ook op TU Delft rouw om doodgeschoten docent

‘Collega’s rouwen om doodgeschoten Erasmus-docent Jurgen’ kopte het AD donderdagavond 28 september. Nu blijkt dat de rouw zich uitstrekt tot aan de TU Delft.

De vlag hangt halfstok voor de hoofdingang van de faculteit 3mE. (Foto: Thijs van Reeuwijk)

Aan het Erasmus Medisch Centrum (EMC), de Erasmus Universiteit en in heel Rotterdam wordt gerouwd om drie dodelijke slachtoffers van de schietincidenten op donderdag 28 september in een woning in Rotterdam en in een leslokaal van het EMC. Het gaat om een vrouw van 39, een meisje van 14 en een man van 43.

Die laatste is praktijkdocent en huisarts Jurgen Damen. Hij werkte ook binnen de bachelor klinische technologie en de master technical medicine van de TU Delft, waar hij dus veel contact had met Delftse studenten en medewerkers, meldt het college van bestuur (cvb) in een bericht aan alle medewerkers. “Met grote verslagenheid hebben wij gisteren kennisgenomen van de tragische gebeurtenissen in Rotterdam. Daarbij is in het Erasmus MC Jurgen Damen neergeschoten en in het ziekenhuis overleden”, aldus het cvb-bericht. “Ons diepe medeleven gaat uit naar zijn familie en naasten.”

Hulplijnen
Het cvb schrijft in gedachten te zijn ‘bij de andere slachtoffers van de gebeurtenissen, onze collega’s en studenten van het Erasmus MC, onze studenten en iedereen die getuige is geweest van de afschuwelijke gebeurtenissen’. “We bieden hen zoveel mogelijk hulp bij de verwerking van deze tragische dag.” Het bericht is ook ondertekend door de decaan van Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek en Technische Materiaalwetenschappen (3mE), Fred van Keulen. De twee eerdergenoemde opleidingen vallen onder zijn faculteit.

Het college van bestuur laat weten dat het Erasmus MC op 29 september een bijeenkomst organiseert voor studenten, medewerkers en andere betrokkenen. Zij krijgen daar apart bericht over, aldus het cvb. Ook de TU biedt hulplijnen. Het cvb verwijst daarvoor naar de TU-internetpagina Welzijn & studie. Ook studieadviseurs, studentenpsychologen (psychologen@tudelft.nl) en de bedrijfsmaatschappelijk werker staan klaar. “Aarzel niet om contact op te nemen als je hulp nodig hebt. We zullen er alles aan doen om je te helpen”, aldus het cvb.

De verdachte
De verdachte van de dodelijke schietpartijen, Fouad L., is donderdag kort na zijn daden gearresteerd. Hij blijkt zijn slachtoffers gericht te hebben opgezocht. L. is student aan de Erasmus Universiteit.

Diverse media melden vrijdagochtend dat hij bekend was bij politie en Openbaar Ministerie. Vanwege dierenmishandeling en de psychische problemen van de verdachte trok het OM zelfs bij de Erasmus Universiteit aan de bel. In een brief vertelt het OM over L.’s psychotische gedrag en over de gewelddadige filmpjes en nazistische afbeeldingen op zijn telefoon. “Ik ga ervan uit dat bovenstaande informatie bijdraagt aan uw beslissing of betrokkene al dan niet in aanmerking komt voor het basisartsdiploma”, eindigt de brief. De NOS meldt vrijdagochtend dat L. (32) op het punt stond om zijn bul als arts te krijgen, maar dat de examencommissie hem na het bericht van het OM had verplicht tot een psychologisch onderzoek.

Op het ongefilterde internetforum 4Chan zou L. onder pseudoniem over zijn grieven hebben geschreven. L. klaagt daar ook over zijn opleiding. Die zou hem hebben ‘gesaboteerd’. Het zou allemaal aan zijn hoge intelligentie hebben gelegen. Zijn oproep: dood aan ‘normies’, oftewel mensen met een gewone intelligentie.

Gitzwarte dag
De
Erasmus Universiteit heeft geschokt gereageerd. “Het is een gitzwarte dag geworden voor de universiteit nu bekend is geworden dat de dader van de schietpartij een student was van Erasmus Universiteit Rotterdam”, staat op de website.

De politie hield de geëvacueerde mensen op grote afstand van het ziekenhuis tijdens het schietincident. (Foto: Elmer Smaling/Erasmus Magazine)

De Rotterdamse burgemeester Ahmed Aboutaleb noemde het een afschuwelijke gebeurtenis. Ook ministers Robbert Dijkgraaf en Ernst Kuipers uitten hun medeleven. Op Twitter schreven ze: “Op een plek waar iedereen zich veilig moet voelen zijn vandaag onschuldige slachtoffers gevallen. Aangevallen op een plek waar mensen worden behandeld en artsen van de toekomst worden opgeleid. Wij kunnen het moeilijk bevatten.”

• Heb jij hulp nodig naar aanleiding van dit bericht? Het cvb verwijst naar de TU-internetpagina Welzijn & studie. Ook studieadviseurs, studentenpsychologen (psychologen@tudelft.nl) en de bedrijfsmaatschappelijk werker staan klaar. “Aarzel niet om contact op te nemen als je hulp nodig hebt. We zullen er alles aan doen om je te helpen”, aldus het cvb.

Saskia Bonger, Delta/Bas Belleman, HOP

Hoofdredacteur Saskia Bonger