Campus

O, kom er eens kijken…

Sinterklaas is jarig, ik zet mijn schoentje klaar% Nederlandse kinderen wachten al weken op Sinterklaas. Voorafgaand aan dit ‘heerlijk avondje’ laten vier pas afgestudeerde industrieel ontwerpers zien wat ze voor kinderen hebben bedacht.

br />
Ontwerp: Lonneke van der Kamp (25) studeerde in juni 2003 af op De Zon, een educatief speelobject voor kinderen van zes tot twaalf jaar dat werkt op zonne-energie.

Waarom? De milieubewuste Van der Kamp wilde graag een duurzaam product ontwerpen. ,,Ik houd niet van massaconsumptie en wilde niet het zoveelste koffiezetapparaat ontwerpen. Mensen willen best milieuvriendelijk leven en als ontwerper kun je daar een bijdrage aan leveren.”

Daarom zocht ze contact met Ontwerpbureau Fix, dat duurzaamheid en recycling hoog in het vaandel heeft staan. ,,Dat gaf mij de tip om een speelobject voor kinderen te ontwerpen. Het moest een speelobject worden waar kinderen van leren, maar dat ook leuk en uitdagend is.”

Wat is het? De Zon bestaat uit een koker met daarin een soort wok met een balletje erin. Aan de koker zijn vijf zonnepanelen bevestigd, die verborgen kunnen worden onder schuifjes. Door de schuiven open en dicht te doen, gaat de schaal draaien met het balletje erin. Hoe harder de zon schijnt, hoe hoger het balletje komt. Kinderen kunnen daarnaast scoren door het balletje in drie kuiltjes te mikken.

Wat vinden de kids ervan? ,,Ik heb er twee kinderen mee laten spelen, van tien en elf jaar. Zij waren heel enthousiast. In het begin moesten ze goed kijken hoe het werkte, maar toen ze het eenmaal doorhadden ging het heel goed. Het waren leerlingen van de Montessorischool Jan Vermeer uit Delft, waar ik tijdens mijn afstuderen les heb gegeven over zonne-energie om te kijken of het onderwerp leeft onder kinderen.”

En nu? Van der Kamp werkt momenteel twee dagen per week voor Ontwerpbureau Fix. Ze werkt aan de verbetering van de luchtweerstand in de schaal. Haar Zon staat binnenkort in twee gemeentelijke natuur- en milieucentra (zoiets als De Papaver in Delft), maar ze hoopt het product te verkopen aan meer milieucentra.

Ontwerp: Tacto, een voelspel voor kinderen van drie tot zes jaar, ontworpen door Marjolijn Min (25). Zij studeerde af in september 2003.

Waarom? ,,Ik wilde een product ontwerpen voor kinderen en zocht een bedrijf waar ik dat zou kunnen doen. Het is intrigerend waaromkinderen spelen, ze zijn heel onvoorspelbaar. Ontwerpen voor kinderen is anders dan voor volwassenen. Ze kiezen anders, je kunt ze niet met een standaard marketingstrategie benaderen. Het vervelende is dat kinderen de voor hen bestemde producten niet zelf kopen, dus je moet je ook richten op de ouders of de leerkracht. Vaak willen die bijvoorbeeld houten producten, terwijl veel kinderen felgekleurd plastic aantrekkelijker vinden. En kunststof is tegenwoordig veel duurzamer.”

Wat is het? Tacto is een voelspel, dat bestaat uit twaalf driehoekige matten – zes oranje en zes blauwe – gemaakt van verschillende materialen. Je kunt ermee puzzelen, stapelen en spelletjes doen. ,,Kinderen doorlopen allerlei ontwikkelingsgebieden, zoals de motoriek en het visuele vermogen. Er is heel weinig leuk materiaal dat de tastzin oefent. De tast is belangrijk voor de ontwikkeling, onder andere voor sociale vaardigheden. Vaak voelen mensen maar op één manier, met de vingers. Met Tacto voelen kinderen met hun hele huid, en ze leren of iets fijn en zacht aanvoelt of juist prikt en pijn doet.” Omdat Tacto bestemd is voor het onderwijs, moest het product duurzaam en kwalitatief goed zijn en tegelijkertijd niet te duur.

Wat vinden de kids ervan? Min ging met haar prototype naar een school voor moeilijk lerende kinderen in Eindhoven. Kinderen van zeven jaar oud testten de matten. ,,Ze gingen er gelijk mee spelen en dat is voor mij het bewijs dat het functioneert. Ze zijn er meer dan een uur geconcentreerd mee bezig geweest en reageerden heel positief op het spel. Van de lerares hoorde ik dat het vrij uitzonderlijk is dat de kinderen zich zo lang met een spel bezighouden.”

En nu? Tacto wordt in productie genomen en staat in de nieuwste catalogus van Heutink, de onderwijsgroothandel waar Min is afgestudeerd. Ze werkt momenteel aan de verfijning en afwerking van de Tacto-matten. In februari wordt het spel gepresenteerd in Neurenberg op de grootste speelgoedonderwijsbeurs in Europa. Daarnaast is Min vlak na haar afstuderen een eigen bureautje begonnen, Minid.

Ontwerp: Spel voor wereldoriëntatie (drie tot zes spelers) voor kinderen van zeven tot en met twaalf jaar. Ontworpen door Joke Visschedijk (25), die afstudeerde in juni 2003.

Waarom? ,,Ik vind het leuk om voor kids te ontwerpen en ik wilde iets maken voor het onderwijs.” Visschedijk gaf kinderen bijles in exacte vakken en volgde vakken op de TU-lerarenopleiding en in Leiden. Ze legde zelf contact met uitgevers van onderwijsmateriaal. ,,Er waren weinig ontwerpers aan bezig, wel veel mensen uit de onderwijskundige hoek.” De CED-groep uit Rotterdam, een onderwijsdienst met een aparte afdeling lesmateriaal, was bezig met het maken van een lessenserie in de vorm van verhalen voor allochtone kinderen en kinderen met een taalachterstand in Rotterdam. ,,Het idee achter het project is om kinderen spelenderwijs via verhalen te motiveren om dingen uit te zoeken.”Het spel is bedoeld voor het vak wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en biologie).

Wat is het? Samen met een groep voornamelijk allochtone kinderen van een Rotterdamse naschoolse opvang bedacht Visschedijk een spel rond het thema ’toveren’. ,,Harry Potter is razend populair onder kinderen, dus dit is een goed overkoepelend thema. Het werkt ook goed in het spel. Je kunt geheime deuren met een toverspreuk openen. Met het spel kunnen vier verschillende spellen gespeeld worden. Door de kaartenset te vervangen verandert het onderwerp. Het hoofdspel wordt gespeeld op een kartonnen speelbord en lijkt volgens Visschedijk nog het meest op ‘Party & Co’.

Het Toverspel is een gooi- en zetspel waarbij kinderen opdrachten moeten vervullen of vragen moeten beantwoorden. ,,Ze moeten bijvoorbeeld bepaalde woorden uitleggen. Zowel het kind dat het woord goed uitlegt als het kind dat het woord raadt, verdient een toverspreuk waarmee ze deuren kunnen openen en plaatjes kunnen verzamelen uit de schatkist.” Met de donkerpaars/zwarte kleuren en sterrenachtergronden ziet het spel er spannend uit. ,,De kinderen mochten uitkiezen welke door mij gemaakte kaartjes ze het mooist vonden. Zo vonden ze het heel belangrijk dat er uit de half geopende schatkist een gouden gloed kwam.”

Wat vinden de kids ervan? ,,Van december tot en met mei zat ik elke week op een buitenschoolse opvang in Rotterdam om samen met een stuk of acht kinderen ideeën te bedenken en uit te werken. Ze waren heel enthousiast in het bedenken van het spel en over het uiterlijk. Maar ze vonden het een stuk moeilijker om de leerinhoud te bedenken.”

En nu? Visschedijk hoopt dat het spel volgend jaar op de markt komt. Eerst moeten nog kaartsets voor andere leeronderwerpen gemaakt worden. ,,Waarschijnlijk ga ik die kaartjes vormgeven, de rest van het spel is klaar.” Visschedijk doet nu als freelancer opdrachten, onder andere voor de CED-groep.

Ontwerp: Eva Dijkhuis (25), afgestudeerd in december 2002, ontwierp de Scooby-Doo-kinderrolstoel.

Waarom? ,,De meeste hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen zijn niet erg aantrekkelijk. Kinderrolstoelen zijn vaak modellen voor volwassenen die ze vijftig procent verkleinen en rood spuiten.” Stichting BIO-Kinderrevalidatie had een opdracht liggen om een kinderrolstoel te ontwerpen waarmee kinderen buiten kunnen spelen. ,,Zelf wilde ik een rolstoel ontwerpen waarop kinderen trots kunnen zijn. Uiterlijk is voor kinderen heel erg belangrijk. In je kindertijd wordt je zelfbeeld gevormd, je komt erachter wat je zelf kunt en wat je van jezelf vindt. Kinderen die in een rolstoel zitten willen een rolstoel die wél gaaf is.” Dijkhuis ging met de kids mee op scoutingkamp om te kijken welke problemen ze buiten tegenkomen met hun rolstoel. Met een op de TU ontwikkelde ‘emotiemeter’ onderzocht ze de emoties die kinderen kregen bij het zien van bestaande modellen rolstoelen. ,,Kinderen waren verontwaardigd, verveeld of geamuseerd bij het zien van dezemodellen.”

Wat is het? Speels, stoer, uitdagend en sportief. Dat zijn de woorden die het best passen bij deze driewieler kinderrolstoel in hippe kleuren. De stoel heeft dikke banden, anti-kantelwieltjes aan de achterkant waarmee je kunt stunten en een ‘botsknots’ aan de voorkant. Dijkhuis maakte de stangen expres heel dikm zoals bij een stoer BMX-fietsje. De wegklapbare duwsteun lijkt op een dubbele spoiler. De kinderen kunnen er goed mee rijden, de wielen staan heel schuin waardoor ze scherpe bochten kunnen maken en niet makkelijk omvallen. Met het grote voorwiel kunnen ze drempels en gras makkelijk ‘nemen’.

Wat vinden de kids ervan? ,,De kids die de stoel uittestten gingen er meteen mee stunten en tegen de muur botsen. Er zit een bumper op, dus je mág er wild mee doen. Tijdens de testdag op een school in Arnhem reageerde een jongetje bij het zien van zijn vriendje in mijn ontwerp spontaan: ,,Hé man, heb je een nieuwe rolstoel, gaaf!”

En nu? De rolstoel is niet in productie genomen. ,,De markt in Nederland is heel klein en een nieuw model rolstoel ontwikkelen is heel duur. Er is één kinderrolstoelbouwer in Nederland en die maakt al jaren hetzelfde model rolstoel, ook een driewieler. Hij is nu bezig met een nieuw model van deze rolstoel voor tieners, waarbij ze misschien kenmerken van mijn ontwerp zullen gebruiken. Daarbij ben ik niet betrokken, het ontwerp is eigendom van het samenwerkingsverband tussen Stichting BIO Kinderrevalidatie en industrieel ontwerpen.” Dijkhuis heeft afgelopen zomer gewerkt als serveerster bij Kobus Kuch op de Beestenmarkt en is nu werkzoekend.

Veel ontwerpen zijn geheim. Delta kan daarom niet alle interessante ontwerpen laten zien. Zoals het Sinterklaasspel ‘Packwerkery’ voor de Efteling van Bastiaan de Bruin, de interactieve lichttegels voor buiten van Ellen de Boer en de Jungletuin van Jildou de Herd.

Sinterklaas is jarig, ik zet mijn schoentje klaar% Nederlandse kinderen wachten al weken op Sinterklaas. Voorafgaand aan dit ‘heerlijk avondje’ laten vier pas afgestudeerde industrieel ontwerpers zien wat ze voor kinderen hebben bedacht.

Ontwerp: Lonneke van der Kamp (25) studeerde in juni 2003 af op De Zon, een educatief speelobject voor kinderen van zes tot twaalf jaar dat werkt op zonne-energie.

Waarom? De milieubewuste Van der Kamp wilde graag een duurzaam product ontwerpen. ,,Ik houd niet van massaconsumptie en wilde niet het zoveelste koffiezetapparaat ontwerpen. Mensen willen best milieuvriendelijk leven en als ontwerper kun je daar een bijdrage aan leveren.”

Daarom zocht ze contact met Ontwerpbureau Fix, dat duurzaamheid en recycling hoog in het vaandel heeft staan. ,,Dat gaf mij de tip om een speelobject voor kinderen te ontwerpen. Het moest een speelobject worden waar kinderen van leren, maar dat ook leuk en uitdagend is.”

Wat is het? De Zon bestaat uit een koker met daarin een soort wok met een balletje erin. Aan de koker zijn vijf zonnepanelen bevestigd, die verborgen kunnen worden onder schuifjes. Door de schuiven open en dicht te doen, gaat de schaal draaien met het balletje erin. Hoe harder de zon schijnt, hoe hoger het balletje komt. Kinderen kunnen daarnaast scoren door het balletje in drie kuiltjes te mikken.

Wat vinden de kids ervan? ,,Ik heb er twee kinderen mee laten spelen, van tien en elf jaar. Zij waren heel enthousiast. In het begin moesten ze goed kijken hoe het werkte, maar toen ze het eenmaal doorhadden ging het heel goed. Het waren leerlingen van de Montessorischool Jan Vermeer uit Delft, waar ik tijdens mijn afstuderen les heb gegeven over zonne-energie om te kijken of het onderwerp leeft onder kinderen.”

En nu? Van der Kamp werkt momenteel twee dagen per week voor Ontwerpbureau Fix. Ze werkt aan de verbetering van de luchtweerstand in de schaal. Haar Zon staat binnenkort in twee gemeentelijke natuur- en milieucentra (zoiets als De Papaver in Delft), maar ze hoopt het product te verkopen aan meer milieucentra.

Ontwerp: Tacto, een voelspel voor kinderen van drie tot zes jaar, ontworpen door Marjolijn Min (25). Zij studeerde af in september 2003.

Waarom? ,,Ik wilde een product ontwerpen voor kinderen en zocht een bedrijf waar ik dat zou kunnen doen. Het is intrigerend waaromkinderen spelen, ze zijn heel onvoorspelbaar. Ontwerpen voor kinderen is anders dan voor volwassenen. Ze kiezen anders, je kunt ze niet met een standaard marketingstrategie benaderen. Het vervelende is dat kinderen de voor hen bestemde producten niet zelf kopen, dus je moet je ook richten op de ouders of de leerkracht. Vaak willen die bijvoorbeeld houten producten, terwijl veel kinderen felgekleurd plastic aantrekkelijker vinden. En kunststof is tegenwoordig veel duurzamer.”

Wat is het? Tacto is een voelspel, dat bestaat uit twaalf driehoekige matten – zes oranje en zes blauwe – gemaakt van verschillende materialen. Je kunt ermee puzzelen, stapelen en spelletjes doen. ,,Kinderen doorlopen allerlei ontwikkelingsgebieden, zoals de motoriek en het visuele vermogen. Er is heel weinig leuk materiaal dat de tastzin oefent. De tast is belangrijk voor de ontwikkeling, onder andere voor sociale vaardigheden. Vaak voelen mensen maar op één manier, met de vingers. Met Tacto voelen kinderen met hun hele huid, en ze leren of iets fijn en zacht aanvoelt of juist prikt en pijn doet.” Omdat Tacto bestemd is voor het onderwijs, moest het product duurzaam en kwalitatief goed zijn en tegelijkertijd niet te duur.

Wat vinden de kids ervan? Min ging met haar prototype naar een school voor moeilijk lerende kinderen in Eindhoven. Kinderen van zeven jaar oud testten de matten. ,,Ze gingen er gelijk mee spelen en dat is voor mij het bewijs dat het functioneert. Ze zijn er meer dan een uur geconcentreerd mee bezig geweest en reageerden heel positief op het spel. Van de lerares hoorde ik dat het vrij uitzonderlijk is dat de kinderen zich zo lang met een spel bezighouden.”

En nu? Tacto wordt in productie genomen en staat in de nieuwste catalogus van Heutink, de onderwijsgroothandel waar Min is afgestudeerd. Ze werkt momenteel aan de verfijning en afwerking van de Tacto-matten. In februari wordt het spel gepresenteerd in Neurenberg op de grootste speelgoedonderwijsbeurs in Europa. Daarnaast is Min vlak na haar afstuderen een eigen bureautje begonnen, Minid.

Ontwerp: Spel voor wereldoriëntatie (drie tot zes spelers) voor kinderen van zeven tot en met twaalf jaar. Ontworpen door Joke Visschedijk (25), die afstudeerde in juni 2003.

Waarom? ,,Ik vind het leuk om voor kids te ontwerpen en ik wilde iets maken voor het onderwijs.” Visschedijk gaf kinderen bijles in exacte vakken en volgde vakken op de TU-lerarenopleiding en in Leiden. Ze legde zelf contact met uitgevers van onderwijsmateriaal. ,,Er waren weinig ontwerpers aan bezig, wel veel mensen uit de onderwijskundige hoek.” De CED-groep uit Rotterdam, een onderwijsdienst met een aparte afdeling lesmateriaal, was bezig met het maken van een lessenserie in de vorm van verhalen voor allochtone kinderen en kinderen met een taalachterstand in Rotterdam. ,,Het idee achter het project is om kinderen spelenderwijs via verhalen te motiveren om dingen uit te zoeken.”Het spel is bedoeld voor het vak wereldoriëntatie (geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkunde en biologie).

Wat is het? Samen met een groep voornamelijk allochtone kinderen van een Rotterdamse naschoolse opvang bedacht Visschedijk een spel rond het thema ’toveren’. ,,Harry Potter is razend populair onder kinderen, dus dit is een goed overkoepelend thema. Het werkt ook goed in het spel. Je kunt geheime deuren met een toverspreuk openen. Met het spel kunnen vier verschillende spellen gespeeld worden. Door de kaartenset te vervangen verandert het onderwerp. Het hoofdspel wordt gespeeld op een kartonnen speelbord en lijkt volgens Visschedijk nog het meest op ‘Party & Co’.

Het Toverspel is een gooi- en zetspel waarbij kinderen opdrachten moeten vervullen of vragen moeten beantwoorden. ,,Ze moeten bijvoorbeeld bepaalde woorden uitleggen. Zowel het kind dat het woord goed uitlegt als het kind dat het woord raadt, verdient een toverspreuk waarmee ze deuren kunnen openen en plaatjes kunnen verzamelen uit de schatkist.” Met de donkerpaars/zwarte kleuren en sterrenachtergronden ziet het spel er spannend uit. ,,De kinderen mochten uitkiezen welke door mij gemaakte kaartjes ze het mooist vonden. Zo vonden ze het heel belangrijk dat er uit de half geopende schatkist een gouden gloed kwam.”

Wat vinden de kids ervan? ,,Van december tot en met mei zat ik elke week op een buitenschoolse opvang in Rotterdam om samen met een stuk of acht kinderen ideeën te bedenken en uit te werken. Ze waren heel enthousiast in het bedenken van het spel en over het uiterlijk. Maar ze vonden het een stuk moeilijker om de leerinhoud te bedenken.”

En nu? Visschedijk hoopt dat het spel volgend jaar op de markt komt. Eerst moeten nog kaartsets voor andere leeronderwerpen gemaakt worden. ,,Waarschijnlijk ga ik die kaartjes vormgeven, de rest van het spel is klaar.” Visschedijk doet nu als freelancer opdrachten, onder andere voor de CED-groep.

Ontwerp: Eva Dijkhuis (25), afgestudeerd in december 2002, ontwierp de Scooby-Doo-kinderrolstoel.

Waarom? ,,De meeste hulpmiddelen voor gehandicapte kinderen zijn niet erg aantrekkelijk. Kinderrolstoelen zijn vaak modellen voor volwassenen die ze vijftig procent verkleinen en rood spuiten.” Stichting BIO-Kinderrevalidatie had een opdracht liggen om een kinderrolstoel te ontwerpen waarmee kinderen buiten kunnen spelen. ,,Zelf wilde ik een rolstoel ontwerpen waarop kinderen trots kunnen zijn. Uiterlijk is voor kinderen heel erg belangrijk. In je kindertijd wordt je zelfbeeld gevormd, je komt erachter wat je zelf kunt en wat je van jezelf vindt. Kinderen die in een rolstoel zitten willen een rolstoel die wél gaaf is.” Dijkhuis ging met de kids mee op scoutingkamp om te kijken welke problemen ze buiten tegenkomen met hun rolstoel. Met een op de TU ontwikkelde ‘emotiemeter’ onderzocht ze de emoties die kinderen kregen bij het zien van bestaande modellen rolstoelen. ,,Kinderen waren verontwaardigd, verveeld of geamuseerd bij het zien van dezemodellen.”

Wat is het? Speels, stoer, uitdagend en sportief. Dat zijn de woorden die het best passen bij deze driewieler kinderrolstoel in hippe kleuren. De stoel heeft dikke banden, anti-kantelwieltjes aan de achterkant waarmee je kunt stunten en een ‘botsknots’ aan de voorkant. Dijkhuis maakte de stangen expres heel dikm zoals bij een stoer BMX-fietsje. De wegklapbare duwsteun lijkt op een dubbele spoiler. De kinderen kunnen er goed mee rijden, de wielen staan heel schuin waardoor ze scherpe bochten kunnen maken en niet makkelijk omvallen. Met het grote voorwiel kunnen ze drempels en gras makkelijk ‘nemen’.

Wat vinden de kids ervan? ,,De kids die de stoel uittestten gingen er meteen mee stunten en tegen de muur botsen. Er zit een bumper op, dus je mág er wild mee doen. Tijdens de testdag op een school in Arnhem reageerde een jongetje bij het zien van zijn vriendje in mijn ontwerp spontaan: ,,Hé man, heb je een nieuwe rolstoel, gaaf!”

En nu? De rolstoel is niet in productie genomen. ,,De markt in Nederland is heel klein en een nieuw model rolstoel ontwikkelen is heel duur. Er is één kinderrolstoelbouwer in Nederland en die maakt al jaren hetzelfde model rolstoel, ook een driewieler. Hij is nu bezig met een nieuw model van deze rolstoel voor tieners, waarbij ze misschien kenmerken van mijn ontwerp zullen gebruiken. Daarbij ben ik niet betrokken, het ontwerp is eigendom van het samenwerkingsverband tussen Stichting BIO Kinderrevalidatie en industrieel ontwerpen.” Dijkhuis heeft afgelopen zomer gewerkt als serveerster bij Kobus Kuch op de Beestenmarkt en is nu werkzoekend.

Veel ontwerpen zijn geheim. Delta kan daarom niet alle interessante ontwerpen laten zien. Zoals het Sinterklaasspel ‘Packwerkery’ voor de Efteling van Bastiaan de Bruin, de interactieve lichttegels voor buiten van Ellen de Boer en de Jungletuin van Jildou de Herd.

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.