NRC Handelsblad bundelt handleidingen

De uitgever vond het een leuk idee. De samenstellers ook. Ze legden negen boekjes op elkaar, deden er een woord vooraf bij en nog een achteraf, en noemden dat zelf ‘De Beste Gids voor studerend Nederland’.

br />
Heb je als student niet wat leukers te lezen dan een boek over studeren? Waarschijnlijk wel. Maar wat moet je als de vaart uit je studie raakt, of als je het steeds maar weer nodig vindt om eerst de afwas of andere onbelangrijke dingen te doen?

NRC Handelsblad liet de afgelopen jaren een aantal handleidingen samenstellen om de ontspoorde student weer op de rails te krijgen. Had je een probleem met het ordenen van grote hoeveelheden informatie, dan kon je dat aan de hand van zo’n gidsje even rustig op een rij zetten. Was er iets mis met je time management, NRC bood een handzaam boekje. Aardige handleidinkjes waren dat meestal, hoewel uiteenlopend van stijl en niveau en soms wel wat belerend ook. (‘In boeken uit een bibliotheek is het verboden om te schrijven!’)

Het besluit tot bundeling van deze boekjes heeft de samenstellers niet kunnen bewegen tot een grondige actualisering. Zo wordt nog verwezen naar WordPerfect 5.1. – Oef! En was de Landbouw Universiteit in Wageningen niet al een tijdje geleden van naam veranderd? De samenstellers lijken niet de moeite te hebben genomen om veel méér te doen dan hier en daar wat guldens te veranderen in euro’s. En zelfs dat is niet overal gelukt.

Het was sowieso niet zo’n goed idee om die losse boekjes te bundelen. Wie zich oriënteert op studeren in het buitenland wil andere informatie dan iemand die zich afvraagt hoe je een goede presentatie houdt. En een Delftse student wil zelden weten welke problemen het multiplechoicetentamen met zich meebrengt, maar zal misschien wel iets willen lezen over doorgaan in de wetenschap. Wie dat laatste wil, wordt overigens ook niet veel wijzer, want ‘Doorgaan in wetenschap’ is vooral een omgevallen boekenkastje vol anekdotes over opmerkelijke ontwikkelingen in diverse vakgebieden.

Concretere informatie vind je in het onderdeel over het schrijven van een scriptie. Maar wil je het boek raadplegen als naslagwerk, dan wordt het weer lastig doordat een register ontbreekt.

Op het door de uitgever toegekende predikaat ‘beste’ valt bij deze Beste Gids nog wel wat af te dingen.

‘Studeren; van het ordenen van informatie tot het schrijven van een leesbare scriptie.’ Redactie: Dirk van Delft, Sjoerd de Jong en Warna Oosterbaan. ISBN 90 5018 573 8. Uitgeverij Balans, 335 p., euro 15,-.