Campus

Nooit meer world wide wait

Iedere woning een breedbandverbinding en een digitale klusjesman als huisdier. Ict-applicaties zullen de zuurstof voor de maatschappij betekenen.

Maar daarvoor is wel een visie nodig. En die hebben de huidige telecombedrijven niet, aldus prof.dr.ir. Nico Baken.

,,Bij alles wat je doet moet je goed weten waar je heen wilt, zowel nu als in de toekomst. Daar heb je een visie voor nodig. In de ict is een visie extra belangrijk, want anders zijn de gevolgen desastreus. Denk maar aan de problemen die telecombedrijven ondervinden in binnen- en buitenland”, zegt prof.dr.ir. Nico Baken. Vrijdag 16 november hield hij zijn intreerede voor de leerstoel bedrijfscommunicatie aan de faculteit ITS.

Als het aan Baken ligt is in 2015 iedereen altijd online, thuis of op het werk. Met een breedbandverbinding van tenminste honderd megabit per seconde en een inhuisnetwerk met vijf platte beeldschermen. Op de met stem bediende schermen staat een icoon voor de radio en tv, alle audio- en videokanalen in de wereld kun je er mee bereiken.

Vier andere iconen zijn voor standaardtoepassingen voor de computer, zoals tekstverwerking, breedbandig internet (dus nu eens geen world wide wait), videotelefonie en als laatste een persoonlijke assistent, ofwel de pc-loodgieter. Deze altijd aanwezige persoonlijke klusjesman lost alle problemen direct op. Urenlang aan de telefoon hangen om iemand van de helpdesk te spreken is er dan niet meer bij.

,,Ict-applicaties zullen de zuurstof voor onze maatschappij betekenen”, meent Baken. ,,In de toekomst houdt de computer zelfs onze gezondheid bij. Beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de netwerken is dan geen vereiste meer, het is een uitgangspunt.”

Het realiseren van zo’n visie kan alleen als elk huis zijn eigen glasvezelkabel krijgt. Dat is nogal een klus. ,,Alleen al het aanbellen bij alle huizen in Nederland, daar ben je al drie jaar mee kwijt”, vertelt Baken. Daarnaast zijn er nog de financiële aspecten en de technische, commerciële en operationele kanten. De straat moet opengebroken worden, wie verzorgt de aansluiting, wie doet de investeringen en wie verstuurt de rekeningen?

Ict-chaos

Deze verglazing of fiber to the home betekent een grote uitdaging voor operators, telecombedrijven en consument. ,,Om dit te bereiken is een visie, gebaseerd op kennis, ervaring, intuïtie en realiteitszin, een absolute premisse”, stelt de hoogleraar. ,,Anders zitten we over tien jaar nog steeds in dezelfde ict-chaos als nu, met smalbandige diensten, aangeleverd door aparte partijen die niet op elkaar zijn afgestemd, terwijl de klant dat graag zou zien.”

De weg naar de gehele verglazing van Nederland is een stapsgewijze weg, met veranderingen in markten, diensten, technologie en infrastructuur, processen, concurrentie en regelgeving. ,,Onderweg kan je verwachten dat alles wat daar onder valt, van netwerkelementen tot inhuisapparatuur en van pc-loodgieters tot productiecapaciteit, tijden van schaarste en overvloed zullen kennen. Met mijn optietheorie denk ik dat telecommunicatie-operators daar op in kunnen spelen.”

Baken bedacht een theorie om op de mogelijkheden in de toekomst een optie te nemen. Opties voor opties dus. De basis voor deze theorie komt van 600 jaar voor Christus. Een zekere Thales zag een voorspoedige olijfoogst aankomen. Hij maakte een deal met de eigenaren van de olijfpersen zodat hij in het aankomende oogstseizoen de persen kon huren tegen de gangbare prijs. Die zomer was de olijfoogst inderdaad overvloedig en Thales verdiende veel geld met het doorverhuren van de persen.

,,Dit principe kan ook in de diverse industrietakken geïntroduceerd worden”, zegt Baken. ,,En ik denk dat het de komende jaren gaat gebeuren. De ict-industrie zal een van de eerste kandidaten zijn.”

Profiteren

Volgens de hoogleraar zullen bedrijven die nu al opties nemen daarvan flink profiteren. ,,Geweldige kansen liggen er, juist in onzekere tijden voor operators zoals KPN”, zegt hij enthousiast. ,,Als ze nu eens opties namen op glasvezel voor de prijs van nu. Die is betrekkelijk laag, omdat er nog niet veel vraag naar is. Over twee jaar neemt de vraag naar de vezel toe en wordt hij voor iedereen duurder, behalve voor KPN. Zo kunnen ze winst maken en daar kunnen ze op hun beurt weer mee innoveren.”

Naast producten als kabels en switches, kunnen opties op allerlei andere ict-toepassingen worden genomen, zoals arbeidscapaciteit, diensten, technologieën en patenten. Opties leveren bedrijven mogelijk winst, ze versnellen de ict-markt en maken haar ‘agressief’. Met het verkopen van succesvolle opties wordt veel geld verdiend, maar ook met claims op schaars materiaal als netwerkelementen en immateriële producten als talent en bandbreedte.

Baken ziet ook grote mogelijkheden voor het opties-voor-optiesconcept voor instituten als de TU. ,,In onderhandeling met hetbedrijfsleven zou de TU opties kunnen nemen op onderzoeksresultaten, projecten, vakken, cursussen, noem maar op.

Mits de prijzen van de opties realistisch zijn. Dat moet een randvoorwaarde van beide partijen zijn.”

Iedere woning een breedbandverbinding en een digitale klusjesman als huisdier. Ict-applicaties zullen de zuurstof voor de maatschappij betekenen. Maar daarvoor is wel een visie nodig. En die hebben de huidige telecombedrijven niet, aldus prof.dr.ir. Nico Baken.

,,Bij alles wat je doet moet je goed weten waar je heen wilt, zowel nu als in de toekomst. Daar heb je een visie voor nodig. In de ict is een visie extra belangrijk, want anders zijn de gevolgen desastreus. Denk maar aan de problemen die telecombedrijven ondervinden in binnen- en buitenland”, zegt prof.dr.ir. Nico Baken. Vrijdag 16 november hield hij zijn intreerede voor de leerstoel bedrijfscommunicatie aan de faculteit ITS.

Als het aan Baken ligt is in 2015 iedereen altijd online, thuis of op het werk. Met een breedbandverbinding van tenminste honderd megabit per seconde en een inhuisnetwerk met vijf platte beeldschermen. Op de met stem bediende schermen staat een icoon voor de radio en tv, alle audio- en videokanalen in de wereld kun je er mee bereiken.

Vier andere iconen zijn voor standaardtoepassingen voor de computer, zoals tekstverwerking, breedbandig internet (dus nu eens geen world wide wait), videotelefonie en als laatste een persoonlijke assistent, ofwel de pc-loodgieter. Deze altijd aanwezige persoonlijke klusjesman lost alle problemen direct op. Urenlang aan de telefoon hangen om iemand van de helpdesk te spreken is er dan niet meer bij.

,,Ict-applicaties zullen de zuurstof voor onze maatschappij betekenen”, meent Baken. ,,In de toekomst houdt de computer zelfs onze gezondheid bij. Beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de netwerken is dan geen vereiste meer, het is een uitgangspunt.”

Het realiseren van zo’n visie kan alleen als elk huis zijn eigen glasvezelkabel krijgt. Dat is nogal een klus. ,,Alleen al het aanbellen bij alle huizen in Nederland, daar ben je al drie jaar mee kwijt”, vertelt Baken. Daarnaast zijn er nog de financiële aspecten en de technische, commerciële en operationele kanten. De straat moet opengebroken worden, wie verzorgt de aansluiting, wie doet de investeringen en wie verstuurt de rekeningen?

Ict-chaos

Deze verglazing of fiber to the home betekent een grote uitdaging voor operators, telecombedrijven en consument. ,,Om dit te bereiken is een visie, gebaseerd op kennis, ervaring, intuïtie en realiteitszin, een absolute premisse”, stelt de hoogleraar. ,,Anders zitten we over tien jaar nog steeds in dezelfde ict-chaos als nu, met smalbandige diensten, aangeleverd door aparte partijen die niet op elkaar zijn afgestemd, terwijl de klant dat graag zou zien.”

De weg naar de gehele verglazing van Nederland is een stapsgewijze weg, met veranderingen in markten, diensten, technologie en infrastructuur, processen, concurrentie en regelgeving. ,,Onderweg kan je verwachten dat alles wat daar onder valt, van netwerkelementen tot inhuisapparatuur en van pc-loodgieters tot productiecapaciteit, tijden van schaarste en overvloed zullen kennen. Met mijn optietheorie denk ik dat telecommunicatie-operators daar op in kunnen spelen.”

Baken bedacht een theorie om op de mogelijkheden in de toekomst een optie te nemen. Opties voor opties dus. De basis voor deze theorie komt van 600 jaar voor Christus. Een zekere Thales zag een voorspoedige olijfoogst aankomen. Hij maakte een deal met de eigenaren van de olijfpersen zodat hij in het aankomende oogstseizoen de persen kon huren tegen de gangbare prijs. Die zomer was de olijfoogst inderdaad overvloedig en Thales verdiende veel geld met het doorverhuren van de persen.

,,Dit principe kan ook in de diverse industrietakken geïntroduceerd worden”, zegt Baken. ,,En ik denk dat het de komende jaren gaat gebeuren. De ict-industrie zal een van de eerste kandidaten zijn.”

Profiteren

Volgens de hoogleraar zullen bedrijven die nu al opties nemen daarvan flink profiteren. ,,Geweldige kansen liggen er, juist in onzekere tijden voor operators zoals KPN”, zegt hij enthousiast. ,,Als ze nu eens opties namen op glasvezel voor de prijs van nu. Die is betrekkelijk laag, omdat er nog niet veel vraag naar is. Over twee jaar neemt de vraag naar de vezel toe en wordt hij voor iedereen duurder, behalve voor KPN. Zo kunnen ze winst maken en daar kunnen ze op hun beurt weer mee innoveren.”

Naast producten als kabels en switches, kunnen opties op allerlei andere ict-toepassingen worden genomen, zoals arbeidscapaciteit, diensten, technologieën en patenten. Opties leveren bedrijven mogelijk winst, ze versnellen de ict-markt en maken haar ‘agressief’. Met het verkopen van succesvolle opties wordt veel geld verdiend, maar ook met claims op schaars materiaal als netwerkelementen en immateriële producten als talent en bandbreedte.

Baken ziet ook grote mogelijkheden voor het opties-voor-optiesconcept voor instituten als de TU. ,,In onderhandeling met hetbedrijfsleven zou de TU opties kunnen nemen op onderzoeksresultaten, projecten, vakken, cursussen, noem maar op.

Mits de prijzen van de opties realistisch zijn. Dat moet een randvoorwaarde van beide partijen zijn.”

Redacteur Redactie

Heb je een vraag of opmerking over dit artikel?

delta@tudelft.nl

Comments are closed.