Nog één horde voor vertraagd BalPol 4

Studentenflat BalPol4 lijkt er na tien jaar echt te komen. Duwo heeft nog één bestuurlijke horde te nemen voordat de bouw van 136 nieuwe studentenwoningen kan beginnen.

(Illustratie: Studioninedots + HVDN)

In juni ging de Delftse gemeenteraad akkoord met de bouw van een nieuw flatgebouw aan de Balthasar van der Polweg-Korvezeestraat, ook wel BalPol 4 genoemd. Vervolgens heeft de gemeente deze week een omgevingsvergunning verleend. Belanghebbenden hebben nu zes weken de tijd om bezwaar te maken

Studentenhuisvester Duwo wil in november de eerste schop in de grond zetten. “De bouw neemt ongeveer een jaar in beslag en is, als alles volgens plan verloopt, eind 2022 klaar”, vertelt Heleen de Vreese van de raad van bestuur van Duwo.

‘De plannen komen uit 2012’

Het gebouw komt op de huidige parkeerplaats tussen studentenflat BalPol en de Korvezeestraat. De studio’s worden 24 vierkante meter groot en hebben een eigen badkamer en keuken. Het zijn stuk voor stuk zelfstandige wooneenheden. “De plannen voor BalPol 4 komen uit 2012. Toen was er grote behoefte aan zelfstandige studentenwoningen”, licht De Vreese toe.

Vleermuizen
De afgelopen jaren is er behoorlijk wat te doen geweest om de plannen. Door de aanwezigheid van (beschermde) vleermuizen in de buurt liep de bouw vertraging op. Ook omliggende bedrijven maakten bezwaar: zij vrezen dat ze straks hun auto niet meer kunnen parkeren en dat de flat voor geluidsoverlast zorgt.

Naar die parkeerdruk heeft de gemeente onderzoek gedaan, waaruit blijkt dat er binnen 400 meter meer dan voldoende parkeerplekken zijn. Ook krijgt het gebouw extra isolatie aan de kant van bedrijven, komt in de gevel van de flat een vleermuizenkast en krijgt het gebouw een groen dak.

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl