Nieuwsladder

StroomuitvalLichte hinder ondervond ook de TU van de grote stroomstoring die vrijdag grote delen van Rotterdam platlegde. De voor zover bekend grootste tegenvaller op de TU speelde zich af in de aula: daar kwamen op een internationaal multimediasymposium een spreker en diverse onderzoekers niet opdagen.

br />
Digitaal (1)

Rustigjes rond de Digitale Universiteit, de laatste tijd. Deze instelling werd eind jaren negentig in het leven geroepen als opvolger van de kwakkelende Open Universiteit in Heerlen. Oorspronkelijk zou het gaan om een volwaardige hogere opleiding via internet, compleet met eigen studenten. Maar daarvan is alleen een samenwerkingsverband van drieënhalve universiteit (UvA, VU, Twente en de Open Universiteit) en zes hogescholen over. Zonder veel bombarie besteedt men in drie jaar twaalf miljoen euro overheidssubsidie aan het ontwikkelen van digitale onderwijsmiddelen. En nu, zo wordt tevreden vanuit Heerlen gemeld, zijn de eerste resultaten er: voor 95 studiepunten aan digitaal studiemateriaal, vooral voor de studie rechten. En volgende week worden weer 25 nieuwe projecten op de rails gezet.

Digitaal (2)

Ook bij Surf, de universiteitenautomatiseerder, wordt hard gewerkt aan de verdere digitalisering van het hoger onderwijs en aan de samenwerking van universiteiten, hogescholen en onderzoeksinstellingen. Zojuist incasseerde de stichting zes en een kwart miljoen euro subsidie voor de uitvoering van het eerste jaar van het nieuwe meerjarenplan ‘De kern van de zaak’. Het ruim vijftien jaar oude Surf neemt zich daarin voor meer te letten op de verlangens van individuele studenten en docenten. Die mogen onder andere rekenen op ‘breedbandige ontsluiting van de thuiswerkplekken’. Tot dusver ging het Surf vooral om wat de instellingen als geheel wilden.

Prijs

TU-promovendus dr. Javier Pérez Ramírez (1974) heeft een van de twee Dow Energie Dissertatieprijzen van 2500 euro gewonnen voor zijn studie naar katalysatoren voor de afbraak van het broeikasgas N2O (lachgas). De andere prijs ging naar de Eindhovense promovendus Marco de Ridder. De winnaars van deze jaarlijkse prijs worden geselecteerd door de Knaw.

Stroomuitval

Digitaal (1)