Nieuwe subsidieregeling komt starters te hulp

Er komt één nieuwe subsidieregeling voor startende technologiebedrijven. ‘Technopartner’ komt in de plaats van Biopartner, Dreamstart en Twinning.

/strong>

Dat is het meest opvallende element in de Innovatiebrief, die minister Brinkhorst van economische zaken vorige week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Brinkhorst vindt dat er nu teveel structuren zijn, waardoor het geheel te complex is. Technopartner gaat ‘laagdrempelige’ leningen van maximaal 20 duizend euro verschaffen aan potentiële starters. Bedrijven als DSM, IBM, Unilever en Philips steunen het initiatief met faciliteiten.

De Innovatiebrief kondigt ook een beleidsexperiment aan voor octrooikosten van universiteiten. Vergoeding hiervan moet universiteiten in staat stellen kennis met marktpotentie te beschermen en te werken aan een goed systeem om die kennis vervolgens te exploiteren.

Eind 2003 gaat het Expertisenetwerk Kennisexploitatie van start, een nationaal netwerk van universitaire managers die belast zijn met technologietransfer. Momenteel brengt de Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid het complexe proces van kennisexploitatie in kaart.

Om het aanvragen van octrooien aantrekkelijker te maken wil EZ een grace period invoeren, die onderzoekers de ruimte geeft om na publicatie van een vinding de marktwaarde ervan af te tasten zonder de octrooirechten te verspelen. Verder overweegt EZ de jaarlasten voor het verlengen van de geldigheidsduur van een Nederlands en Europees octrooi te verlagen.

De nadruk van EZ ligt op de noodzaak voor een cultuuromslag. ,,Er is een andere mentaliteit nodig”, aldus Brinkhorst. Daarmee zegt hij met name te doelen op de ’typerende reactie’ van het midden- en kleinbedrijf, dat meer geld voor innovatie had geëist. ,,En dat terwijl al tweederde van de steun van EZ naar het mkb gaat.” Om vervolgens te constateren dat tweederde van het bedrijfsleven niet innoveert, wat grotendeels datzelfde mkb betreft. ,,De helft van alle researchuitgaven komt van zeven grote bedrijven”, klinkt het bijna verwijtend.

Het ministerie ziet voor zichzelf geen rol als investeerder, maar als katalysator. Syntens, het door EZ gesteunde innovatienetwerk voor ondernemers, moet een grotere rol spelen bij de wisselwerking tussen kennisaanbieders en mkb-bedrijven.

In een reactie noemt MKB-Nederland de Innovatiebrief een ‘hobbywerkstuk’. ,,Ik denk niet dat we daar de VS mee kunnen verslaan. Het mkb komt er nauwelijks in voor. Brinkhorst denkt bij mkb vooral aan de bakker om de hoek, maar onder onze leden zijn bedrijven die innovatiever zijn dan universiteiten”, aldus Ton Ravesloot van de belangenorganisatie vrijdag in de ‘Automatisering Gids’.