Nieuwe OV-kaart maakt student tweederangsreiziger

Studenten krijgen vanaf 1 januari geen geld terug bij treinvertraging. De Lsvb is verontwaardigd.Studenten kunnen nu nog 2,27 euro per dag claimen als hun trein meer dan een half uur te laat komt.

Aan dat akkoord achtte minister Hermans zich volgens een woordvoerster niet gebonden. ,,De Nederlandse Spoorwegen hebben dat zelf geregeld. Als wij die afspraak in het contract hadden willen meenemen, had dat ons een half miljoen euro gekost.” Het contract voor de OV-studentenkaart kost de overheid ruim 400 miljoen euro per jaar, maar ,,alle beetjes helpen.”

,,Ontzettend flauw”, vindt Lsvb-voorzitter Sofie Joosse. ,,De regeling voor geld terug bij vertraging geldt voor alle reizigers. Dus ook voor studenten.”

Inmiddels hebben de boze studentenbonden steun gekregen van de Pvda-fractie in de Tweede Kamer. Woordvoerder Peter Rehwinkel wil dat Hermans de besparing terugdraait.

Vanwege de uitgebreide reismogelijkheden waren studentenbonden Lsvb en Iso eerst nog redelijk te spreken over het nieuwe contract tussen de openbaarvervoerbedrijven en de ministeries van Onderwijs en van Verkeer en Waterstaat.

Vanaf 1 januari 2003 kunnen houders van een weekkaart de hele vrijdag reizen. Die kaart is nu nog geldig tot zeven uur ’s avonds. Gevolg is dat veel studenten hun vrijdagmiddagcollege overslaan om op tijd naar huis te gaan. Met de nieuwe weekkaart zal de grote golf studenten wat meer worden gespreid.

Voor houders van de weekendkaart is er ook goed nieuws. Zij kunnen al vanaf twaalf uur vrijdagmiddag in de trein stappen. Nu is dat zeven uur ’s avonds.

Deze verbeteringen gaan de student alleen geld kosten als de opleiding niet wordt afgemaakt. In dat geval moet hij, naast zijn beurs, 89 euro per maand voor de kaart terugbetalen. Nu is dat nog 61 euro. (HOP/PH)

Studenten kunnen nu nog 2,27 euro per dag claimen als hun trein meer dan een half uur te laat komt. Het gevolg van een gezamenlijke lobby van studentenbond Lsvb en reizigersverenging Rover.