Kort

Nieuwe acties tegen overlast studenten

Delftenaren en studenten uit de Wippolder zijn maandagavond 23 mei opnieuw samengekomen om zich te buigen over oplossingen die overlast van studenten tegen moeten gaan. In groepjes hebben ze gewerkt aan een voorlichtingsfilm, een talkshow, een flyeractie en een veegactie. “Ik vond het een enorm constructieve avond”, zegt Marie-José Hijnekamp, een van de organisatoren van de avond.

De plannen komen uit een proef tegen studentoverlast, waarvoor Delftenaren en studenten voor het eerst in maart bijeen waren. Hijnekamp: “Toen is bijvoorbeeld het idee ontstaan om een voorlichtingsfilmpje met buurtbewoners te maken en die vervolgens te verspreiden onder studenten- en studieverenigingen. Inmiddels staat niet alleen dat filmpje op de planning, maar ook een talkshow met daarin een buurtbewoner die vertelt hoeveel overlast de impact op zijn of haar leven heeft.”

Het is de bedoeling dat de initiatieven die uit de pilot voortkomen tijdens én na de zomer plaatsvinden. “Na de zomer ga ik bijvoorbeeld met een andere Delftenaar een veegactie organiseren zodat wijkbewoners en studenten meer met elkaar in contact komen. Er is ook een groepje dat aan een flyer of meldkaartje werkt waarop kort staat uitgelegd waar en wanneer je overlast kunt melden.”

De bijeenkomst vond plaats in de lerarenkamer van de onlangs verduurzaamde Cornelius Musiusschool. Naast studenten en buurtbewoners waren er vertegenwoordigers van de TU Delft, de gemeente, huisvester Duwo en de wijkagent van de Wippolder. (AdB

Nieuwsredacteur Annebelle de Bruijn

a.m.debruijn@tudelft.nl