Niet alleen voor boeren en Neanderthalers

Verwarring alom. In de decemberagenda van de Koornbeurs staat een ‘Blackmetal night’ aangekondigd, maar de organisatie spreekt nadrukkelijk van een ‘Deathmetal night’, terwijl één van de optredende bands de eigen muziek omschrijft als ’trashmetal’.

/em>

,,En wat de andere bands doen is ook trash”, aldus zanger/gitarist Koen Romeijn (23) van de Utrechtse formatie Detonation over zijn collega’s Necrotaph en m90’s, eveneens uit Utrecht. De vergissing is echter begrijpelijk, want in de wirwar aan muziekstromingen raak je al snel de kluts kwijt. Bovendien begon Detonation in 1997 onder de naam Infernal Dream als een death/blackmetalband.

Romeijn: ,,Vroeger was onze muziek veel compromislozer en agressiever. In de loop der jaren is onze muziek softer en meer akoestisch geworden. Zelf omschrijven we onze muziek als melodieuze trashmetal, een genre dat in Scandinavië is ontstaan. In landen als Zweden en Noorwegen stikt het van dit soort bands. Hier is het wat uitzonderlijker.”

Maar wat is nu precies het verschil tussen trash- en deathmetal? ,,Deathmetal wordt gekenmerkt door satanische teksten”, verklaart de zanger. ,,Trash is uitgevonden door Metallica. Typerend zijn de supersnelle, mitrailleurachtige aanslagen op de gitaar.”

Romeijn, gitarist Mike Ferguson en drummer Thomas Kalksma richtten Detonation vijf jaar geleden op. Sinds de komst van basgitarist en student technische materiaalwetenschappen Otto Schimmelpenninck in de zomer van 1998 is de groep compleet.

De eerste mini-cd van de groep, ‘Lost euphoria’, kreeg lovende recensies en leverde Detonation de titel ‘subtop van Nederland’ op. De zo gewilde plek bij een platenlabel blijft echter uit. ,,Waarschijnlijk is onze band niet commercieel genoeg”, denkt de zanger. ,,En we willen niet minder hard gaan spelen à la Within Temptation, omdat je daarmee een groter publiek bereikt.”

Platenlabels

Afgelopen zomer probeerde Detonation het opnieuw. Deze keer met een volwaardig album, ‘An epic defiance’, dat Romeijn opstuurde naar meer dan zestig platenlabels over de hele wereld. ,,De Nederlandse markt is te klein voor de underground muziek die wij maken. Ik heb onze cd ook naar grote labels in Amerika en Duitsland gestuurd. We staan nu op het punt een deal te sluiten met een Canadees label, maar we wachten even af of we nog andere aanbiedingen krijgen. We willen graag zo veel mogelijk rechten zelf behouden, zoals het recht om zelf onze cd te verkopen tijdens concerten.”

Het is een wens van Romeijn, die fulltime bij een pensioenfonds werkt, om ooit van de muziek te leven. ,,Maar als ik realistisch ben, denk ik niet dat er veel kans is dat dat gebeurt.” Wel is het aantal optredens groeiende. In maart treedt Detonation zes keer op in Polen. Ook de verkoop van de cd via internet loopt goed. ,,Het wordt steeds drukker. Ik hoop dat een platenmaatschappij straks de distributie van ons kan overnemen.” Op dit moment doet Romeijn het hele management nog zelf. Ook schrijft hij tussen neus en lippen door het grootste deel van de muziek en de songteksten. ,,Ik ga er meestal niet echt voor zitten. Ideeën dienen zich op de meest onverwachte momenten aan.” Zoals op de fiets naar zijn werk. ,,Het vervelende is dat ik het dan vaak weer kwijt ben, als ik eenmaal thuis ben. Onze drummer heeft daar iets op gevonden. Die heeft altijd een memorecorder bij zich en fluit de melodie in. Waar ik werk zou dat toch een beetje een vreemde indruk maken.”

Het schrijven van songteksten is een uitlaatklep voor Romeijn. ,,Ik schrijf mijn frustraties van me af. Als ik dit niet zou hebben, was ik misschien een heel ander persoon. Buitenstaanders vinden metal vaak agressief, iets voor boeren en Neanderthalers. Voor mij is het een medium om gevoelens en emoties te uiten. Ik hou van rust en vrede, maar ik hou toevallig ook van deze muziek.”

Death Metal Night in de Koornbeurs, op zaterdag 14 december om 22.00 uur. Met Detonation, Necrotaph en m90’s.

www.koornbeurs.nl . .

www.detonation.nl . .