Netwerken in de telecom

Gouden bergen belooft het gekopieerde flyertje van de EurExcel independent representative, dat vijfhonderd studentenhuizen onlangs ontvingen.

/strong>

Het begint met de ‘unieke businesskansen’, vervolgt met de ‘aardverschuiving van financiële welvaart’ waarop men zich voorbereidt en eindigt met een oproep om nu in te stappen, want dan heb je een voorsprong op de mensen die pas vanaf de officiële lancering op 26 oktober meedoen.

Op het eerste gezicht is het een multi-level-marketingplan, dat bij zo’n vijfhonderd studentenhuizen in Delft op de mat is gevallen. Maar in dit geval wel een die erop mikt om een concurrent voor KPN en Tele2 te worden. Hoe EurExcel dit in Nederland denkt te bereiken wordt duidelijk in een presentatie die op het web staat.

In 22 slides wordt verteld hoe Excel Communications sinds 1988 in de VS actief is en inmiddels een miljardenbedrijf is geworden. Hoe het bedrijf mikt op klanten-als-wederverkopers in plaats van de klassieke aanpak van reclame en verkooppunten, en hoe dit systeem met ‘lijnen’ de potentie heeft van een maandinkomen à elfduizend euro.

Het ene succesverhaal volgt op de andere. Jubelend worden recensies aangehaald in bladen met titels als ‘Success’ en ‘Inc.500’. Ene James W. Robinson heeft zelfs een boek geschreven over het bedrijf, dat via Amazon te bestellen is.

Als je actief wilt worden als independent representative, moet je eerst 325 euro inschrijfgeld betalen, maar die krijg je terug als je tien ‘klantpunten’ hebt verzameld. En die punten ontvang je weer door nieuwe klanten aan te dragen. En als je iemand interesseert om ook representative te worden, telt dat extra.

Dat lijkt allemaal toch verdacht veel op een pyramidespel. ,,Nou, dat is maar ten dele zo”, verzekert Sjon, de maker van de flyer. ,,Kijk, de meeste bedrijven verwachten dat je producten inkoopt bij hen en die dan doorverkoopt aan je klanten. Bij EurExcel heb je geen voorraden of inkoop.” Sjon gelooft dat het EurExcel in Nederland ook zal lukken om groot te worden. ,,Ik heb de prijzen gezien, en die zijn echt concurrerend met die van KPN en Tele2. En telefoneren doen we allemaal, nietwaar?”

Dat Sjon juist studenten heeft benaderd ligt voor de hand: ,,Ik kan me zo voorstellen dat dit juist voor studenten een mooie bijverdienste is. En studenten hebben natuurlijk een grote vrienden- en kennissenkring.” En dát komt voor het EurExcel telefoonnetwerk inderdaad handig uit.

www.eurexcelpartners.com

www.mlmsurvivor.com/tentests.htm